گیمیفیکیشن چیست و چه کاربردی دارد

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن، به کارگیری محتوای بازاریابی یا آموزشی در قالب یک رابط است که ساز و کاری مشابه یک بازی را ارائه می کند. اما کاملا شبیه یک بازی نیست چرا که دارای یک نوع محتوای مجزا نیست. در عوض، راهی است برای تغییر کاربری محتوایی که از انگیزه های ذاتی برای بازی کردن استفاده می کنند.

به آخرین باری که با یکی از اعضای خانواده خود ورق بازی کردید، فکر کنید. با اینکه یک بازی دوستانه بود، شما خود را موظف می دانستید که بهترین عملکرد را داشته باشید و اگر می بردید، موجی از پیروزی را احساس می کردید. احساس می کردید که چیزی به دست آورده اید.

ورق بازی

این همان حسی است که گیمیفیکیشن کوشش می کند تا آن را در کاربران در یک محیط تجاری یا تحصیلی القا کند. با وجود اینکه گیمیفیکیشین می تواند در یادگیری به افراد کمک کند، در واقع در زمینه اشتغال، ارزشمند تر است. مردم در ذهنشان آن فعالیت را به برند شما مرتبط می کنند و حس می کنند که در آن نقشی دارند. همچنین می تواند شما را برای داشتن روابطی عمیق تر با مشتریانتان یاری بدهد. شما برای مشتریان ضروری می شوید، و حس عمیقی از وفاداری را در آن ها ایجاد می کنید که نتیجه آن افزایش ارزش طول عمر مشتری و افزایش درآمد است.

کاربرد گیمیفیکیشن

ما الان درک بهتری از گیمیفیکیشن داریم، اما چگونه می توانیم از آن در بازاریابی برای تجارتمان و بهبود دوره های آنلاین خود استفاده کنیم؟ برای رسیدن به این هدف، چندین راه بالقوه وجود دارد.

گیمیفیکیشن می تواند در بسیاری از شکل های مختلف وجود داشته باشد. پس تقریبا گزینه های نامحدودی برای استفاده در دست داریم. با این وجود، باید در ذهن داشته باشیم که بازی، مرتبط با مخاطبانمان باشد، یک جایزه فراهم کند، و به نحوی بتواند به شرکت کنندگان انگیزه بدهد. در غیر اینصورت، خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد.

بیایید به چند راه مشخص که در آن ها گیمیفیکیشن ممکن است عملکرد تجارت کوچک شما را تغییر دهد و  باعث جذب مشتری شود، نگاهی بیندازیم.

بازاریابی

گیمیفیکیشن یکی از ابزارهای ارزشمند در بازاریابی است. شما می توانید یک استراتژی گیمیفیکیشن را استفاده نمایید تا تجارت کوچکتان را برای مشتریان فعلی و بالقوه خود نمایان تر کنید. از آنجایی که مردم از رقابت کردن لذت می برند، اگر مؤلفه رقابت چاشنی کار شود، احتمال اینکه انسان ها آن را با دیگران به اشتراک بگذارند، بیشتر می شود. 

استراتژی های گیمیفیکیشن خود را در وبسایت، شبکه اجتماعی و وبلاگ خود منتشر کنید. همچنین می توانید آن ها را در دوره های آنلاین خود جا دهید. 

مهم تر از همه، محتوا را تا حد ممکن ترویج بدهید. مطمئن شوید که مردم فرصت رقابت را به خوبی مشاهده می کنند تا بتوانید بیشترین تعداد شرکت کننده ها را داشته باشید. حتی می توانید در فعالیت های مشترک با افراد شراکت کنید و مخاطبان بیشتری را به دست آورید. ما پیش از این، به یک سازنده دوره های آنلاین که بر روی تناسب اندام متمرکز است، اشاره کردیم. مثلا او می تواند با یک متخصص تغذیه یا یک ورزشکار حرفه ای شریک شود و با آن ها روی استراتژی گیمیفیکیشن کار کند. هر اقدامی را که بتوانید برای تقویت رسایی خود انجام دهید، گیمیفیکیشن را از دیدگاه بازاریابی موفق تر می کند.

شما حتی می توانید از آن برای تشویق مردم به ثبت نام در لیست پیام رسانیتان استفاده نمایید. بگذارید مشتریان بالقوه شما بدانند که شما مسابقات جدید و دیگر بازی ها را فقط به مشترکین خودتان اعلام می کنید.

اثرگذاری

اگر در دوره های آنلاین تدریس می کنید، احتمالا فرصت تحت تأثیر قرار دادن افراد حداقل بخشی از انگیزه شما را محیا می کند. شما می خواهید دانش خود را به اشتراک بگذارید و بقیه را برای رشد کردن تشویق کنید.

گیمیفیکیشن وسیله ایست بی نقص برای دستیابی به این هدف. شما می توانید دنبال کنندگان و مشتریان خود را به چالش بکشید تا در مقابل یکدیگر رقابت کنند یا به اهداف خاصی دست پیدا کنند. آن ها وقتی که شرکت می کنند، نسبت به خودشان حس بهتری پیدا می کنند و به سخت تلاش کردن تشویق می شوند.

این همچنین یک راه بسیار خوب برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری است. اگر یک راه استفاده جدید از گیمیفیکیشن در صنعت خودتان طراحی کنید، به احتمال زیاد دیگران هم از این زحمات شما کپی برداری می کنند. فکر  نکنید به شما توهین شده است! بلکه این دلیلی است بر اینکه شما پیشرو هستید، راه و روش ها را تنظیم می کنید و دیده می شوید.

سلامت

شرکت های بیمه، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و سازندگان اپلیکیشن ها خدمات بهداشتی را به وسیله ی گیمیفیکیشن ارائه می دهند. این تئوری مطرح است که انسان ها سریع تر به اهداف مربوط تناسب اندام و تغذیه خود خواهند رسید اگر با زمان رقابت کنند، نشان های موفقیت را به دست آورند و در میزان راه رفتن، مایل های دویده شده یا کالری های سالم مصرف شده دوستانشان را شکست بدهند.

فقط به موفقیت های فیت بیت (Fitbit) نگاهی بیندازید. مردم، تمام مدت، آمار های خود را به اشتراک می گذارند و با دوستان و اعضای خانواده خود رقابت می کنند در حالی که برای کم کردن وزن و رسیدن به اهداف تناسب اندام تلاش می کنند.

اگر در یک صنعت مربوط به سلامتی، در دوره های آنلاین تدریس می کنید، ممکن است متوجه شوید که گیمیفیکیشن به دردتان می خورد. استفاده از گیمیفیکیشن، انگیزه مشتریانتان برای دنبال کردن پیشنهاده هایتان، دریافت اطلاعاتی که ارائه می کنید و مشارکت بیشتر در خود دوره بیشتر می کند.

کسب و کار

بسیاری از اپلیکیشن های اشتغال کارکنان از گیمیفیکیشن برای درگیر کردن کارکنان و کارگران قراردادی خود استفاده می کنند. برای مثال، هاب اینگیج (hubEngage) از امتیاز ها، نشان ها، تابلو های نتایج، کوییز ها و سایر ساز و کار های بازی برای درگیر نگه داشتن کارکنان هنگامی که در حال کار هستند، استفاده می کند.

هر کارمند، صفحه ای شخصی دارد که پیشرفت آن کارمند را در بخش های مختلف گیمیفیکیشن نشان می دهد. تابوی نتایج در این اپلیکیشن، وضعیت یک کارمند را در مقایسه با سایرین، نشان می دهد تا رقابت سنگین تر شود.

اگر با یک تیم کار می کنید، می توانید گیمیفیکیشن را در درون سازمان علاوه بر بیرون آن اجرا کنید. به جای برگزاری دورهمی های گروهی یا تکرار تست های اعتماد سنجی بگذارید با هم از طریق گیمیفیکیشن تعامل داشته باشند. اگر بتوانید در این ترکیب، عنصر آموزش کارکنان نیز را بگنجانید، در واقع با یک تیر، دو نشان زده اید.

شما می توانید از یک اپلیکیشن ثالث مثل هاب اینگیج (hubEngage) استفاده کنید یا استراتژی گیمیفیکیشن خود را بسازید. در هر کدام از این دو حالت، می توانید برای تشویق کارکنان به مشارکت، جایزه هایی کوچک و قابل لمس را برای رسیدن به اهداف مشخص تعیین کنید. کارت های هدیه، هدایای کوچک یا حتی یک اضافه حقوق برای کارکنان می تواند انگیزه ای قوی برای ادامه مشارکت فراهم کند.

تحصیلات

از زمانی که دوره های آنلاین را ایجاد می کنید، تحصیلات می تواند کانون اصلی تمرکز شما برای گیمیفیکیشن باشد. اضافه کردن عنصاصر آموزشی به بازی می تواند به مشتریان شما کمک کند تا سریع تر یاد بگیرند، اطلاعات بیشتری به درست آورند و از این فرایند لذت بیشتری کسب کنند.

به عنوان نمونه، شما می توانید برای هر دوره، تابلوی نتایج خود را ایجاد کنید. مشتریان می توانند بعد از تکمیل اهداف مشخص دوره، امتحان بدهند و شما می توانید به نمره های بالا، نشان افتخار یا امتیاز بدهید. عنصر آموزش همچنین می تواند به شما کمک کند تا یک انجمن تشکیل دهید و با مشتریانتان یک ارتباط دو طرفه برقرار کنید. اگر می خواهید حتی از این هم پیشرفته تر شوید، می توانید یک دوره کامل را به بازی تبدیل کنید. برای نمونه، مشتریان در سطوح مختلف فعالیت می کنند، و همین طور که پیش می روند، اطلاعات جدیدی را “گشایش” می کنند. این کار ممکن است پول و زمان بیشتری بطلبد، اما می تواند یک راه عالی برای متمایز کردن دوره شما از  بقیه باشد.

سیاست

شاید شما بگویید که سیاست خودش یک بازی است، اما گیمیفیکیشن همچنین می تواند ذهنیت مدنی را بپروراند. اگر به مردم در قبال انجام مسئولیت مدنیشان جایزه ای بدهید، آن ها از خود علاقه ی بیشتری برای مشارکت نشان می دهند. 

برای نمونه، در دوران انتخابات، شما می توانید از گیمیفیکیشن استفاده کنید تا مردم را تشویق کنید که رأی بدهند. این موضوع در بعضی حوزه ها در دست اجرا است، اگر چه در سطحی کوچک. بعد از شرکت کردن در رأی گیری، شرکت کنندگان برچسب هایی را دریافت می کنند که برای همه دنیا جار می زنند که آن ها رأی داده اند. در میان شهروند های آگاه به سیاست، آن برچسب ها تبدیل به نشان افتخار شده اند.

طراحی فناوری

به گیمیفیکیشن به دید یک راه ارتباطی بی نقص بین طراحی و فناوری بنگرید.

طراحی شامل ظاهر، درک و جهت یابی بازی می شود. در حالی که فناوری آن طراحی را تقویت می کند تا اشتغال ایجاد کند و داده ها را تحت نظر داشته باشد. 

گیمیفیکیشن چگونه کار می کند؟

عملکرد گیمیفیکیشن بدین صورت است که برای مخاطبان، رهنمود ها و بازخورد هایی فعالانه را از طریق اضافه کردن ساز و کار و تحرکات بازی ها به پلتفورم های آنلاین فراهم می کند که این به به دست آوردن اهداف تجاری ختم می شود.

یک تجربه ی گیمیفیکیشن گیرا با احساسات شرکت کنندگان ارتباط برقرار می کند و به راحتی بهترین فعالیت هایی را که یک دسته از مخاطبان می توانند تکمیل کنند که روی اهداف مشترک طرفین تأثیر بسزایی دارند، را شرح می دهد. همین طور که کارکنان  و مشتریان با یک برنامه گیمیفیکیشن تعامل می کنند، بلا فاصله بابت هر عملکردشان بازخورد هایی دریافت می کنند و به سمت پله های بعدی موفقیت هدایت می شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن