بالون » هوش مالی » کمال گرایی

كمال گرایی

كمال گرایی خصیصه‌ای است كه زندگی را به یك گزارش بی‌پایان در مورد دستاوردها تبدیل می‌كند.

كمال گرایی اغلب به عنوان یك ویژگی مثبت در نظر گرفته شده است كه شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد، اما می‌تواند منجر به افكار یا رفتارهایی شود كه دستیابی به اهداف را دشوارتر می‌كند.

همچنین ممكن است باعث استرس، اضطراب، افسردگی و سایر مشكلات سلامت و روان شود. افرادی كه به دلیل احساس بی‌كفایتی یا شكست برای رسیدن به كمال تلاش می‌كنند، ممكن است صحبت با یك روانشناس را مفید بدانند. این کار اغلب می‌تواند به افراد كمك كند تا انتقاد بیش از حد از خود را مدیریت كنند.

کمال گرایی

كمال گرایی چیست؟

 ایده آل گرایی اغلب به عنوان نیاز به كامل بودن یا كامل به نظر رسیدن یا حتی باور به اینكه ممكن است به كمال برسند تعریف شده‌است. این ویژگی اغلب به جای یک نقص، یک ویژگی مثبت در نظر گرفته می‌شود. افراد ممكن است از اصطلاح «كمال گرایی سالم» برای توصیف یا توجیه رفتار خود استفاده كنند.

برنه براون نویسنده و استاد محقق در كالج تحصیلات تكمیلی در دانشگاه هیوستون بین ایده آل گرایی و رفتار سالم تمایز قائل شده است. او می‌گوید: «این رفتار همان تلاش برای بهتر بودن نیست. كمال به معنای موفقیت و رشد سالم نیست.» او توضیح می‌دهد كه این رفتار توسط بسیاری از مردم به عنوان سپری برای محافظت در برابر سرزنش، قضاوت یا شرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چه چیزی باعث كمالگرایی می‌شود؟

كمال گرایی در درجه اول توسط فشارهای درونی مانند میل به اجتناب از شكست یا قضاوت سخت هدایت خواهد شد. احتمالا یك مولفه‌ی اجتماعی نیز وجود دارد، زیرا تمایلات این رفتار در بین جوانان در 30 سال گذشته صرف نظر از جنسیت و فرهنگ به طور قابل توجهی افزایش یافته است. تصور می‌شود كه رقابت علمی و حرفه‌ای بیشتر، همراه با حضور فراگیر رسانه‌های اجتماعی و مقایسه‌های اجتماعی  مضری كه برمی‌انگیزد در این امر نقش داشته باشد.

نشانه‌های كمال گرا بودن فردی چیست؟

اكثر مردم هر از گاهی یا در زمینه‌های خاصی از زندگی دچار كمال گرایی می‌شوند. افرادی كه تقریبا تمام وقت دچار این رفتار می‌شوند ممكن است احساس كنند كه دائما به كمال نیاز دارند. كمال گراها انتظارات غیرواقعی بالایی از خود و  دیگران دارند. آنها به سرعت عیب‌ جویی می‌كنند و بیش از حد از اشتباهات انتقاد می‌كنند. آنها تمایل دارند یك پروژه را به دلیل ترس از شكست به تعویق بیاندازند. آنها از تعریف و تمجید شانه خالی می‌كنند و فراموش می‌كنند كه موفقیت خود را جشن بگیرند. در عوض آنها به تایید و ارزیابی افراد خاصی در زندگی خود نگاه می‌كنند. همچنین ممكن است آنها:

  • نتوانند كاری را انجام دهند مگر اینكه بدانند می‌توانند آن را به خوبی انجام دهند.
  • تمركز كمتری روی فرایند یادگیری یا تكمیل یك كار در حد توان خود داشته باشند و محصول نهایی را به عنوان مهم‌ترین بخش هر تعهدی می‌بینند.
  • تا زمانی‌كه نتیجه مطابق با استانداردهای آنها كامل نشود كار را ناتمام می‌بینند.
  • نخواهند كاری را شروع كنند تا زمانی‌كه بدانند می‌توانند آن را به خوبی انجام دهند. این یعنی به تعویق انداختن!

خطرات كمال گرا بودن

كمال البته یك انتزاع است، یك ناممكن در واقعیت. زمانیكه تلاش برای كمال بیش از حد گرفته شود می‌تواند منجر به نتایج منفی شود مانند اهمال كاری، تمایل به اجتناب از چالش‌ها، تفكر سفت و سخت، مقایسه‌های سمی و كمبود خلاقیت. كمال گرایی ناسازگار اغلب ناشی از ترس از شكست، احساس بی لیاقتی، عزت نفس پایین و تجربیات نامطلوب دوران كودكی است. همچنین اغلب با افسردگی، اضطراب، اختلال وسواس فكری، اختلالات خوردن و حتی انگیزه‌های خودكشی همراه است.

انواع كمال گرایی

به نظر می‌رسد انواع مختلفی از ایده آل گرایی وجود داشته باشد. در حالی‌كه این گونه‌ها رفتارهای مشابهی دارند، انگیزه‌ها و نتایج آنها اغلب متفاوت است.

كمال گرایی استانداردهای شخصی: شخصی كه این نوع از ایده آل گرایی را دارد ممكن است به مجموعه‌ای از استانداردهایی پایبند باشد كه به آنها انگیزه می‌دهد. ممكن است دیگران همچنان این استانداردها را زیاد بدانند، اما برای شخصی كه آنها را تعیین می‌كند انگیزه ایجاد می‌كند. تصور می‌شود كه این نوع كمال گرا بودن سالم است، زیرا منجر به استرس بیش از حد یا افسردگی نمی‌شود. افراد دارای این نوع از این رفتار ممكن است كمتر از عادت‌های مضر برای مقابله با استرس ناشی از ایده آل گرایی استفاده كنند.

كمال گرایی خودانتقادی: این نوع از كمال گرایان بیشتر مستعد ترسیدن از اهدافی هستند كه برای خود تعیین می‌كنند تا برایشان ایجاد انگیزه كند. آنها ممكن است اغلب احساس ناامیدی كنند یا اینكه اهداف آنها هرگز به واقعیت تبدیل نخواهد شد. تحقیقات نشان می‌دهد كه این نوع از این رفتار بیشتر به احساسات منفی مانند پریشانی، اضطراب و محكومیت خود منجر خواهد شد.

كمال گرایی تجویز شده از نظر اجتماعی: در یك مطالعه دانشگاه یورك كه در سال2014 بیان شد، این نوع ایده آل گرایی تقاضا برای برتری را توصیف می‌كند كه اغلب برای افرادی با مشاغلی كه به دقت بسیار بالایی نیاز دارند، مانند وكلا، متخصصان پزشكی و معماران، رخ می‌دهد. افراد در این حرفه‌ها افكار ناامیدكننده، استرس و خطر بیشتری برای خودآزاری را تجربه كرده‌اند.

این نوع از این رفتار در مورد افرادی كه از استانداردهای فرهنگی یا اجتماعی بالایی برخوردار هستند و برای رسیدن به این اهداف غیرواقعی تلاش می‌كنند نیز صدق می‌كند. برای مثال نوجوانان و بزرگسالانی كه برای به دست آوردن نوع بدنی كه از نظر جامعه «ایده‌آل» است احساس فشار می‌كنند ممكن است دچار ویژگی‌های ایده آل گرایی تجویز شده از نظر اجتماعی شوند.

کمالگرایی مثبت و منفی

كمال گرایی سالم (مثبت) می‌تواند افراد را به بهترین عملكردشان برساند، اما كمال گرایی ناسالم (منفی) می‌تواند منجر به استرس، اضطراب، عزت نفس پایین و سایر مشكلاتی شود كه می‌تواند كیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. افراد كمال گرا اغلب انتقادی هستند، ترس را بر می‌انگیزند، انتظارات غیر واقعی دارند، از شكست می‌ترسند و در مقابل هر انتقادی حالت تدافعی دارند.

اگر برخی از این ویژگی‌ها را در خود می‌بینید ناامید نشوید. هنگامی كه متوجه شدید این ویژگی‌ها چگونه ممكن است بر شما تاثیر منفی بگذارد می‌توانید با رویكرد سالم‌تری كار كنید كه همچنان این امكان را به شما بدهد تا با استرس و منفی بافی كمتری به اهداف خود برسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *