کارآفرینی چیست و به چه کسی کارآفرین گفته می شود؟

کارآفرین به فردی اطلاق می شود که کسب و کار جدیدی به راه می اندازد؛ و در این مسیر بسیار ریسک می کند ولی از بسیاری از  پاداش ها هم  لذت می برد.

یک کارآفرین معمولا به عنوان فردی مبتکر و یک منبع ایده های نو ، اجناس، خدمات، کسب و کارها و مسیر های مختلف در نظر گرفته می شود.

کارآفرین کیست
کارآفرین کیست و به چه کسی گفته می شود؟

کارآفرینان بخش کلیدی هر اقتصادی محسوب می شوند. به این صورت که از  توانایی ها و ایده های نوآورانه برای پیش بینی نیازهای آینده بشر و وارد کردن  جنس هایی متناسب با این نیاز ها به درون بازار استفاده می کنند.

کارآفرینانی که در ریسک های مسیر ایجاد کسب و کارشان موفق باشند ، با سود، معروفیت، و موقعیت های پیشرفت بیشتر پاداش داده می شوند؛ و کسانی که شکست می خورند، به خاطر از دست رفته هایشان رنج می کشند و در بازار هم کمتر شناخته می شوند.

چه افرادی کارآفرین محسوب می شوند و ویژگی های آن ها چیست؟

  • به فردی که برای ایجاد یک کسب و کار جدید ریسک می کند، کارآفرین گفته می شود.
  • یک کارآفرین شرکتی ایجاد می کند که برای کسب سود از طریق تولید کالاها و ارائه ی خدمات،  سرمایه و نیروی کار جذب می کند . 
  • کارآفرینی محرکی مهم برای پیشرفت و ایجاد نوآوری در اقتصاد محسوب می شود.
  • مسیر کارآفرینی راه پر ریسکی محسوب می شود ؛ ولی به خاطر ایجاد سرمایه، پیشرفت و نوآوری برای اقتصاد، می تواند نتایج و پاداش های فوق العاده ای را به همراه داشته باشد.

راه کارآفرینی معمولا یک مسیر پرپیچ و خم و پر از موانع، مشکلات و بن بست ها است. شب بیداری های زیاد، ایده های بی نتیجه ، کمک های مالی که داده نمی شود و مشتریانی که هیچ وقت پیدا نمی شوند.

شروع یک کسب و کار میتواند آنقدر پر دغدغه باشد که با خودتان بگویید چرا یک نفر باید با میل خودش  پا در چنین راهی بگذارد.

ولی با وجود همه ی این سختی ها سالانه هزاران کارآفرین مصمم هستند که برای به ثمر رساندن ایده ها و تصوراتشان  پا در این مسیر بگذارند و مشکل و نیازی در جامعه را برطرف کنند.

آن ها کسب و کارهای مربوط به مهندسی صنایع و کارهای ساختمانی فراهم می کنند و یا در تولید کالاهای مرتبط با تکنولوژی فعالیت دارند و خدمات و کالاهای جدیدی وارد بازار می کنند.

چه عاملی باعث می شود که افراد موسس و کارآفرین پا در چنین مسیری بگذارند در حالی که عده ی زیادی از مردم راه دیگری را پیش می گیرند؟

با وجود اینکه نظرات و انگیزه های افراد به خصوص و متفاوت است، اما بیشتر کارآفرینان یک یا چند مورد از دلایل زیر را دارند:

  • خودمختاری و استقلال کاری: افراد کارآفرین ، می خواهند که خودشان رئیس خودشان باشند، اهداف را خودشان تعیین کنند، پیشرفت کسب و کارشان را در دست داشته باشند و هم چنین آن را به شکلی  که به نظرشان بهتر است پیش ببرند. آن ها متوجه این موضوع هستند که موفقیت یا شکست کسب و کارشان به خودشان بستگی دارد، ولی با این وجود این مسئولیت را به عنوان یک بار بر روی دوششان نمی بینند؛ بلکه آن را نشانه ی آزادی خودشان تلقی می کنند.
  • هدف: بسیاری از کارآفرینان دید واضح و مشخصی از اهداف خود و آنچه می خواهند در زندگی کسب کنند، دارند و به این ترتیب خود را موظف می دانند تا برای رسیدن به آن به صورت خستگی ناپذیر کار کنند. آن ها واقعا حس می کنند که کالا یا خدمتی دارند که می تواند جای خالیی را پر کند و آن قدر نسبت به این تعهد مصمم هستند که تا می توانند تلاش می کنند و به جلو پیش می روند. آن ها از ایستا و بی حرکت بودن می ترسند و ترجیح می دهند که در مسیر پیشرفت و حرکت به جلو شکست بخورند تا اینکه در بیکاری و بی فعالیتی ضعیف و ناتوان شوند.
  • منعطف بودن :همه ی افراد برای یک برنامه ی کاری سفت و سخت و مشخص مناسب نیستند. کارآفرینان معمولا به دنبال این هستند که خودشان را از این برنامه هایی که آنها را محدود می کند رها کنند ، تعادل بهتری بین کار و زندگی ایجاد کنند و زمان های کاری و راه های کسب درآمدی پیدا کنند؛ که شاید رایج نباشند. البته این به این معنا نیست که آن ها ساعت های کمتری کار می کنند؛ بلکه این افراد بیشتر اوقات، به خصوص در مراحل اولیه ی ایجاد یک کسب و کار،  بیشتر و سخت تر کار می کنند. ولی به شکلی کار می کنند که برای آن ها طبیعی و غریزی محسوب می شود.
  • موفقیت های مالی: بیشتر کارآفرینان می دانند که قرار نیست یک شبه میلیونر شوند ولی به این معنا هم نیست که آن ها حتی یک ذره هم تحت تاثیر این دیدگاه که این پتانسیل را دارند که مقدار زیادی پول در بیاورند قرار نمی گیرند. بعضی از آنها شاید بخواهند برای خود و خانواده شان یک پشتوانه ی مالی مطمئن ایجاد کنند، در حالی که برخی دیگر می خواهند با ساخت یک کار جدید و بزرگ سود زیادی به دست آورند.
  • میراث :کارآفرینان معمولا با این تمایل که چیزی ایجاد کنند که بعد از آن ها باقی بماند پیش می روند ، برخی از افراد این گروه با ضمیر خود و تمایلی برای شناخته شدن پیش می روند. بعضی دیگر می خواهند برندی از خود به جای بگذارند که ماندگار باشد و به یک موسسه و نهاد تبدیل شود. گروهی دیگر هم می خواهند منبع درآمدی ایجاد کنند که به نسل بعد منتقل شود و برای وارثان شان به جای بماند.  علاوه بر این، گروه های کارآفرین دیگری هم هستند که می خواهند یک تاثیرماندگار ایجاد کنند و نوآوری از خود به جای بگذارند که زندگی مردم را به طور محسوسی بهتر کند.

30 راه برای اینکه کارآفرین موفق تری باشید:

کارآفرین کیست
کارآفرین کیست و به چه کسی گفته می شود؟
  1. محکم باشید:

محکم بودن نیاز به استقامت دارد. محکم بودن ویژگی اولیه ای است که از کارآفرینان انتظار می رود. محکم بودن به معنای توانایی به ادامه ی کار و تلاش است؛ وقتی همه می گویند که باید این کار را رها کنید.

اگر می خواهید کارآفرین موفقی شوید، باید محکم باشید.

صادقانه بگویم ؛ در دنیای کارآفرینی بدون تلاش و پشتکار، نمی توان به جایی رسید.

2-خودت را به چالش بکش:

اگر می خواهید کارآفرین موفقی شوید باید خودتان را به چالش بکشید. قرار نیست کس دیگری شما را مجبور کند که کاری را انجام دهید پس انجام این کار به عهده ی خودتان است .

3- مشتاق و علاقه مند باشید  :

اگر به کاری که انجام می دهید علاقه ندارید ، انجامش ندهید. من واقعا معتقدم که این موضوع به همین سادگی است.

به عنوان یک کارآفرین شما باید ساعت های زیادی کار کنید و برای کسب و کار خود فداکاری هایی انجام دهید.

وقتی که به کاری که انجام می دهید علاقه دارید و برای آن ارزش قائلید؛ صرف کردن ساعت های زیاد برای انجام آن دیگر مثل یک فداکاری نیست.

4-ریسک کنید:

انسان ها معمولا از ریسک کردن بیزارند؛ ولی بخشی از یک کارآفرین بودن مربوط به شناسایی ریسک هایی است که باید گرفته شود.

5-به خودتان اعتماد کنید.

6-ترس هایتان را کم کنید.

7-اهدافتان را تجسم کنید.

8-شرکای خوبی را استخدام کنید.

9-عمل کنید.

10-زمان صرف کنید.

آیا تصور می کنید که چیزی به اسم موفقیت یک شبه وجود دارد؟ به شما پیشنهاد می کنم که دقیق تر به این موضوع توجه کنید.

طی بررسی ها ، افراد و کسب و کارهایی که به نظر می آید یک شبه موفق و تاثیرگذار شده اند؛  در حقیقت به سختی کار کرده اند و برای یافته های خود اشتیاق فراوانی داشته اند.

وقتی که فکر می کنید موفقیت یک شبه ای به دست آورده اید، با دقت بیشتری آن را بررسی کنید و به دقت ساعت ها،روز ها و سال هایی را که برای به دست آوردن آن گذرانده اید بررسی کنید.

11-برای امور مالی خود برنامه ریزی کنید.

12-مشتریان شما چه کسانی هستند.

13-به شکایات و ایرادها گوش دهید.

14-انتظارات را بیشتر کنید.

15-ریسک ها را مدیریت کنید.

قسمتی که در مورد ریسک کردن گفتم را به یاد دارید؟

خب ، باید این کار را انجام دهید. ولی نه اینکه هر ریسکی را که سر راهتان قرار گرفت بپذیرید.به جای آن، ریسک هایی که می کنید را مدیریت کنید.یاد بگیرید که چه ریسک هایی ارزش دارند و از چه ریسک هایی تنها باید گذشت.

16-بررسی های انجام شده روی پروژه های مختلف را مطالعه کنید.

17-خودتان را بهتر کنید.

18-آداب و قوانین کمپانی تان را تعیین کنید.

19-شبکه ، شبکه ، شبکه:

چیزی به اسم شبکه ارتباطی خیلی زیاد، وجود ندارد. ولی می تواند  وجود داشته باشد و اجازه ندهید که شبکه ارتباطی  سد راه ایجاد کسب و کارتان شود.

منظور اصلی من این است که هیچگاه نباید شبکه ی ارتباطی را رها کنید؛ چرا که شما هیچ وقت نمی دانید که راهنمای بعدی تان از کجا خواهد آمد.

20-یاد بگیرید و بسازید.

21-منتقل کنید، نفروشید.

22-قدم های کوچک بردارید.

ایجاد یک کسب و کار موفق و جدید می تواند ترسناک باشد؛ ولی ایرادی ندارد. ایجاد کامل یک کسب وکار مسئولیت بزرگی است.

ولی من یک راه حل بدون نقص دارم: آن را بشکافید و ساده تر کنید.هر مشکلی که در نظرتان غیرقابل حل می آید را به قسمت های ساده تر و کوچکتر تبدیل کنید.

بعد از اینکه آن ها را به قسمت های کوچک تقسیم کردید، یکی یکی آن ها را بررسی کنید. با برداشتن قدم های کوچک یکی پس از دیگری ؛ پیش از آنکه متوجه آن باشید؛ می بینید که نیمی از کوه مشکلات را طی کرده اید.

با استحکام و پشتکار، قدم های کوچکی که بر می دارید می توانند شما را به سمت یک کارآفرین موفق شدن هدایت کنند.

23-همه ی برنامه هایتان را روی تقویم مشخص کنید.

24-ورزش کنید.

25-تمرکز کنید.

زندگی یک کارآفرین می تواند به هم ریخته و نامنظم به نظر برسد، ولی باید سعی کنید زمان هایی را که برای انجام همزمان چند کار اختصاص می دهید، کم کنید .

 تحقیقات بار ها وبار ها بیان کرده اند که انجام همزمان چند کار فایده ای ندارد و انسان ها نمی توانند از عهده ی آن بر بیایند. 

26- زمان هایی را دور از کار سپری کنید. 

27-بپرسید.

28-شکست بخورید.

29-الهام بگیرید.

کارآفرین بودن حرفه ی خلاقانه ای است. به عنوان یک کارآفرین شما باید میان موضوعات مختلف ارتباط برقرار کنید، مشکلاتی را حل کنید، و چیزهایی بسازید که تا پیش از آن کسی به آن ها فکر نکرده است.

30- به دیگران کمک کنید.

کارآفرینان افراد پر مشغله ای هستند؛ به همین دلیل این مورد شاید آن ها را به اشتباه بیندازد. راحت است که تصور شود:” من وقت ندارم که به دیگران کمک کنم، من خودم به اندازه ی کافی سرم شلوغ است.”

ولی کمک کردن به دیگران می تواند بسیار الهام بخش  و مفید باشد.

نتیجه گیری

برای موفقیت در کسب و کار نیاز به یک موفقیت یک شبه نیست؛ و گفتن آن در حقیقت یک دروغ بزرگ است.

همان طور که من در این 30 مورد نشان داده ام ، شما باید یک راه کار برای دراز مدت تعیین کنید و با قدم های کوچک پیش بروید تا زمانی که به یک موفقیت برسید.

شما می توانید این کار را انجام دهید البته اگر از چاله ها و مشکلات آن آگاهی داشته باشید  و آمادگی شکست را دارید.

این موضوع مهم و ضروری است که کمک کنید و کمک قبول کنید. کارآفرینی فرآیندی نیست که به تنهایی بتوان به آن رسید؛ به قول معروف می گویند:” برای رسیدن به آن به یک روستا نیاز است .”

کسب موفقیت به عنوان یک کارآفرین کار راحتی نیست ولی با کمک این پیشنهادات ساده، امیدوارم که حتی برای مقدار کمی هم راحت تر شود.

به یاد داشته باشید، بزرگترین چالش من برای همه ی شما کارآفرینان این است که مدت کمی دست از کار بکشید و به شکایت ها و ایراداتی که گرفته می شود گوش دهید. فکر می کنم که این پیشنهاد ها معمولا فراموش می شوند ولی برای یک کارآفرین موفق شدن بسیار مهم هستند. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن