بالون » بازاریابی » پرسونا

پرسونا

پرسونا چیست؟

پرسونا

فرض کنید شما می‌خواهید محتوایی را تولید کنید یا کالایی را بفروشید. در این صورت محتوای خود را با چه لحنی، در چه سطحی و با چه مثال‌هایی تهیه خواهید کرد؟ یا کالای خود را به چه نحوی و در کجاها تبلیغ می‌کنید؟ شما برای پاسخ به این سوال‌ها باید تصور روشن و شناخت خوبی از ویژگی‌های مخاطب یا مشتری خود داشته باشید. اینجاست که پرسونا و پرسونای مخاطب یا مشتری اهمیت پیدا می‌کند.

پرسونا یعنی مجموعه‌ای از ویژگی‌های ذهنی، جسمی و رفتاری که فرد یا گروهی را از دیگران متمایز می‌کند. وقتی می‌گوییم «فلانی کرم کتاب است» یا «بچه مثبت است» یا «همیشه اجناس برند می‌خره» داریم به بخشی از پرسونای او اشاره می‌کنیم. وقتی که مجموعه‌ای از این نوع ویژگی‌ها را در مورد یک نفر یا یک گروه مشخص کنیم پرسونای آنها را تعریف کرده‌ایم.

کتاب و کتابخانه

پرسونای مشتری چیست؟

وقتی هدف شما ارائه خدمت یا کالایی است، لازم است که تا جای ممکن تصور روشن‌تری از ویژگی‌های مخاطبان یا مشتریان داشته باشید. این تصویر ذهنی واقع‌بینانه همان پرسونای مشتری یا مخاطب شماست.

پرسونای مخاطبان که به عنوان پرسونای مشتری هم گفته می‌شود، تصویر روشنی از ویژگی‌های مخاطبان مثل سن، جنسیت، علایق، نیازها، رویاها، اهداف، عادت‌های رفتاری، شیوه خرید، محل زندگی، باورهای فرهنگی، طبقه اقتصادی، تحصیلات و امثال آنها را مشخص می‌کند.

کاربرد شناخت پرسونای مخاطب

شناخت پرسونا ارتباط با مخاطبان، جلب توجه آنها و تشویق آنها به تهیه محصول و خدمات ما را راحت‌تر می‌کند. شناخت مخاطب در واقع همان پی بردن به پرسونای مخاطب است. دانستن پرسونای مخاطبان مزایا و اهمیت زیادی در کسب و کار ما دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

تولید محتوای موثرتر

شناخت دقیق‌تر پرسونای مخاطب به شما این امکان را می‌دهد که تولید محتوا را متناسب با مخاطبان سفارشی‌سازی کنید. مثلا اگر بدانید که مخاطبان شما افراد علاقمند به ورزش خاصی مثل فوتبال هستند از مثال‌های فوتبالی بیشتر استفاده می‌کنید.

وقتی محتوای شما با پرسونای مخاطب متناسب باشد، تاثیر بیشتری روی او می‌گذارد و او را به شما علاقه‌مندتر ساخته و به استفاده از خدمات یا محصولات شما بیشتر تمایل پیدا می‌کند.

جذب مخاطب و ترافیک بیشتر و موثرتر

محتوای متناسب با پرسونای مخاطب باعث می‌شود افرادی که واقعا به محتوا یا محصول شما علاقه‌مند هستند به سراغ شما بیایند. این باعث می‌شود که مخاطب بارها به سایت شما مراجعه کرده و وقت بیشتری را در آنجا بگذراند. به این ترتیب شما ترافیک موثر سایت خود را متناسب با پرسونا مخاطب افزایش می‌دهید.

کسب درآمد بیشتر با شناخت بهتر پرسونای مشتری

تحقیقات بازاریابی نشان داده که حدود 70 درصد مشتریان خرید خود را بر اساس احساس خود انجام می‌دهند. شناخت پرسونای مشتری یا مخاطب باعث می‌شود که شما به علایق، نیازها و عادات آنها پی ببرید و در هنگام بازاریابی محتوا یا تبلیغات ، خود را بهتر به آنها معرفی کنید. نتیجه اینکه مخاطب احساس بهتری نسبت به شما و محصولتان پیدا می‌کند و احتمال اینکه به مشتری شما تبدیل شود، بیشتر می‌شود.

چطور پرسونای مخاطبان خود را بشناسیم؟

برای شناخت بهتر پرسونای مخاطب لازم است در مورد ویژگی‌های مختلف آنها اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری به دست آوریم. برخی از مهمترین اطلاعات لازم برای شناخت پرسونا مخاطب عبارتند از:

  • سن
  • جنسیت
  • شغل
  • علایق
  • سرگرمی‌ها
  • نیازها
  • تحصیلات
  • فرهنگ
  • توان مالی
  • محل زندگی
  • زبان
  • هزینه‌ها و الگوهای مصرف
  • منافع
  • چالش‌ها

برای شناخت مخاطب و در نتیجه شناخت بهتر پرسونای مخاطب می‌توانید از برخی روش‌ها استفاده کنید.

نقاش شغل

نظرسنجی از مخاطبان

پرسیدن مستقیم از افراد در مورد ویژگی‌هایی که برای شناخت پرسونا اشاره کردیم راه مطمئنی است. شما می‌توانید در سایت خود یک فرم نظرسنجی قرار دهید تا اطلاعات لازم برای شناخت پرسونای مخاطبان را از آنها جمع‌آوری کنید که در ادامه به این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

بررسی نظرات مخاطبان

بررسی نظرات و کامنت‌های مخاطبان یکی از بهترین راه‌های آشنایی با علایق، نیازها و مشکلات آنها است. پس نظر مخاطبان سایت خود را بررسی کنید و ببینید که چه اطلاعاتی برای شناخت پرسونای آنها می‌توانید به دست آورید.

نظرات مخاطبان در مورد کالاهایی که خریده‌اند اطلاعات بسیار ارزشمندی در مورد پرسونای مشتریان در اختیار شما قرار می‌دهد.

شناخت کاربران در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند اطلاعات مفیدی در مورد پرسونای مخاطبان در اختیار شما قرار دهند. شما با قرار دادن مطالب مختلف در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید اطلاعات زیادی در مورد آنها به دست آورید. همچنین فعالیت‌های افراد در شبکه‌های اجتماعی، کامنت‌ها، لایک‌ها و غیره، به شناخت بهتر پرسونا مخاطبان کمک می‌کند.

سخن پایانی

با جمع‌آوری اطلاعات دقیق می‌توانیم پرسونای واقع‌بینانه‌تری از مخاطبان و مشتریان ترسیم کنیم و از طریق آن در جذب و ترغیب آنها به استفاده از خدمات و محصولات خودمان موفق‌تر باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن