بالون » بازاریابی » هک رشد

هک رشد

احتمالا شما هم اصطلاح هک را بارها شنیده‌‌اید. اگر از شما بپرسند هک به چه معناست، شاید فکر کنید که به معنای دزدی و دستیابی به اطلاعات از طریق دور زدن قوانین حریم شخصی باشد. در سال 2021 کلمه هک رشد جایگاه ویژه‌ای در بین بازاریابان و کارآفرینان پیدا کرده است به طوری که برخی آن را کلید موفقیت بازاریابی می‌نامند. اما واقعا هک رشد (Growth Hacking) به چه معناست؟ در ادامه مقاله توضیح روشنی از هک رشد آورده‌ایم و روش کار آن را بررسی خواهیم کرد.

هک رشد

هک رشد چیست؟

شان الیس اولین شخصی بود که اصطلاح هک رشد (خلق رشد) را در سال 2010 ابداع کرد. او با همین فرآیند، کمک شایانی به بازاریاب‌ها در راستای گسترش کسب و کارها کرد. از آن به بعد هر کارآفرینی که دچار رکود در حرفه‌ی خود می‌شد، نزد الیس می‌رفت تا الیس با کمک فرآیند هک رشد مسیر کاری او را درخشان‌تر سازد. در واقع هک رشد به معنای پیدا کردن راهی سریع و درست برای توسعه‌ی محصول و فعالیت‌های بازاریابی با هدف مشخص کردن بهترین روش، برای بهبود کسب و کار تعریف شده است.

بازاریاب‌هایی که برای رشد و توسعه‌ی فعالیت‌های خود نزد الیس مراجعه می‌کردند، دنبال راه‌حل‌های مناسب و سریع برای توسعه‌ی استارتاپ های خود بودند. الیس با استفاده از نگرش و برنامه‌‌های هوشمند، فعالیت و محصولات شرکت را آزمون و خطا می‌کرد و بهترین راه را برای رشد کسب و کار به آنها ارائه می‌داد. در اصل شان الیس یک هکر رشد بود، زیرا تمام حواس و فعالیت خود را در جهت بهبود و رشد مسیر کاری استارتاپ‌ها و بازاریاب‌ها، متمرکز می‌کرد.

هک رشد در مقابل بازاریابی

هک رشد به هیچ عنوان به معنای بازاریابی نیست. در واقع هک رشد مقوله‌ای کاملا جدا از بازاریابی است و با یکدیگر تفاوت زیادی دارند. هک رشد یک حرفه‌ی کاملا جداگانه است که تمام تلاش هکر بر روی رشد و توسعه‌ی کسب و کار، متمرکز شده است. البته ناگفته نماند که بازاریابان هم به رشد فعالیت‌ و کسب و کار اهمیت می‌دهند اما نه در حد هکر رشد.

دلایل استفاده از هک رشد

در زمان‌های گذشته که اینترنت هم وجود نداشت، خرید و فروش محصولات به صورت سنتی (حضوری) بوده است. در عصر جدید و با گسترش تکنولوژی، ایده‌های جذاب‌تر و خلاقانه‌تر برای فروش محصولات به وجود آمده است. همین وب‌سایت شما در گوگل یک محصول حساب می‌شود. محصول فقط به جنس و کالا گفته نمی‌شود؛ بلکه به هر وسیله‌ای، وب‌سایتی، شبکه‌ای که شما بتوانید کسب و کار خود را در فضای مجازی گسترش دهید، محصول می‌‌گویند.

در دنیای کنونی هزاران محصول (شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت) مختلف وجود دارد که برای جلب توجه مشتریان در حال جنگ و جدل هستند. احتمال اینکه محصولات شما بدون تبلیغات به فروش برسد و توسط مشتریان دیده و پسندیده شود، بسیار کم است. در اینجاست که هک رشد یا خلق رشد به کمک شما می‌آید تا مسیر سریع‌تر و بهتر را برای دیده شدن فعالیت و محصولات شما نشان دهد.

مهارت‌های لازم برای هکر رشد

هکر رشد باید عملکرد سریعی داشته باشد و به فضای مجازی، برنامه نویسی و تولید محتوا و… مسلط باشد. لازم نیست که به طور حرفه‌ای این موارد را بلد باشد؛ اگر به طور متوسط هم به آن تسلط داشته باشد کافی است. مهارت‌های مورد نیاز دیگر به شرح زیر است:

مهارت‌های اولیه

  • داشتن مهارت‌های تکنیکی
  • توانایی تجزیه و تحلیل کردن
  • توانایی طراحی بصری
  • روانشناسی رفتاری

مهارت‌های عمومی

  • تالیف مقاله و تولید محتوا
  • مشتری مداری

مهارت‌های پیشرفته

  • توانایی بهینه سازی نرخ تبدیل
  • مسلط به فرآیند بازاریابی
  • رشد دادن و ترقی استارتاپ‌ها

چند مثال از هک رشد در دنیا

معروف‌ترین شرکت‌هایی که توسط هک رشد به بالاترین و موفق‌ترین درجه کسب و کار رسیدند را در این قسمت با هم بررسی خواهیم کرد. چندین نمونه از این شرکت‌ها به شرح زیر است:

یوتیوب

یوتیوب با اشتراک گذاری ویدیوها، محبوبیت خاصی بین کاربران پیدا کرده است. همچنین در سال‌های اخیر با گزینه‌ی اشتراک گذاری لینک ویدیوها در سایر برنامه‌ها، امکان نظر دادن و امتیازدهی، رتبه خود را بالا برد و بین کاربران محبوب شد.

اینستاگرام

اینستاگرام هم مانند یوتیوب و سایر برنامه‌های ارتباطی، با اشتراک گذاری ویدیو، عکس، مطلب، نظردهی و… در حال حاضر، توجه کاربران زیادی را در سراسر دنیا به سمت خود جلب کرده است.

دراپ باکس

یکی از مهم‌ترین شرکت‌هایی که از هک رشد برای پیشرفت در بازاریابی استفاده کرد، دراپ باکس بود. دراپ باکس با در اختیار گذاشتن رایگان فضای ذخیره‌سازی، توانسته است کاربران زیادی را جذب خود کند.

توییتر

توییتر با گسترش امکان نظردهی و امتیازدهی، رتبه‌ی خود را در میان سایر برنامه‌ها توسط هک رشد بالا برد و کاربران زیادی به استفاده از این برنامه راغب شدند.

بهترین تکنیک های خلق رشد

برای هک یا خلق رشد شما می‌توانید از استراتژی و تکنیک‌هایی که در زیر گفته شده است استفاده کنید. ما در این بخش به توضیح هر یک از تکنیک‌ها پرداخته‌ایم.

شبکه‌های اجتماعی

امروزه اکثر افراد در سراسر دنیا از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. شما می‌توانید شبکه‌های اجتماعی را که هنوز توسط فعالیت رقیب‌هایتان اشباع نشده است را انتخاب کرده و به فعالیت بپردازید. می‌توانید از یک شبکه اجتماعی برای تبلیغ سایر لینک‌ها و محصولات خود استفاده کنید‌.

ایجاد ارتباط با مشتریان

بهتر است برای مشتریان خود آدرس ایمیل یا یک راه ارتباطی بگذارید تا با شما در ارتباط باشند و این گونه به شما اعتماد کنند که همیشه در دسترس هستید. می‌توانید برای آنها وبینار یا یک سمیناری تشکیل دهید تا نیازهای مشتریان را بشناسید و آن‌ها را برطرف کنید. با آنها ارتباط بگیرید و انتقادها و پیشنهادهایشان را پذیرا باشید.

جذابیت صفحه فرود

صفحه فرود چیست؟ لندینگ پیج یا صفحه‌ فرود همان وب‌سایت اصلی شماست که مشتری با کلیک بر روی لینک به وب‌سایت شما وارد می‌شود. بهترین راه برای هک رشد در کسب و کارتان این است که صفحه خود را جذاب کنید؛ طوریکه وقتی مشتری، وارد وب‌سایت شما می‌شود از جذابیت میخکوب شود.

ایجاد چالش

می‌توانید چالش‌های مختلفی بین مشتریان خود را‌ه‌اندازی کنید. به برنده چالش کالایی اهدا کنید تا بقیه هم ترغیب شوند و بازدید کسب و کار شما بالاتر برود.

جمع بندی

همانطور که گفته شد هک رشد سبب پیشرفت و رشد بیشتر کسب و کار آنلاین شما می‌شود. هکرهای رشد به شما کمک می‌کنند تا با ایده‌های جدید و روش‌های سریع و مدرن، کسب و کار خود را گسترش دهید و مشتریان زیادی را جذب کنید. شما از هر ایده و روشی می‌توانید برای هک رشد استفاده کنید و نتایج درخشان آن را ببینید. اگر احساس می‌کنید که به یادگیری بیشتری در زمینه هک رشد احتیاج دارید، می‌توانید با استفاده از کتاب‌ها و مقالات علمی منتشر شده در این زمینه، دانش خود را بالا برده و برای توسعه‌ی کارهای خود از این فرآیند بهره‌مند شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *