تبلیغات همسان چیست؟
تبلیغات همسان یا Native Ads استفاده از تبلیغات پولی به نحوی است که از لحاظ ظاهر و عملکرد با قالب رسانه ای که در آن ظاهر می شوند مطابقت دارند.
تبلیغات همسان اغلب در فیدهای شبکه های اجتماعی یا به عنوان محتوای توصیه شده در صفحات وب یافت می شوند. برخلاف تبلیغات نمایشی یا تبلیغات بنری، تبلیغات همسان در واقع چندان شبیه به تبلیغ نیستند. بلکه حداقل در نگاه اول به عنوان بخشی از محتوای اصلی صفحه به نظر می رسند. کلید موفقیت تبلیغات همسان در واقع همین است. تبلیغات همسان مزاحم خواننده نمی شوند و بدون اینکه ظاهری تبلیغ گونه داشته باشند، مخاطب را در معرض محتوای تبلیغاتی قرار می دهند.

انواع تبلیغات همسان
تبلیغات همسان کاربردها و انواع مختلفی دارند و اینکه استفاده از کدام نوع از این تبلیغات می تواند برای کسب و کار شما مفیدتر باشد، بستگی به اهداف تعیین شده در کمپین بازاریابی و پرسونای مخاطب شما خواهد داشت و یک فرمول استفاده از تبلیغات همسان برای کلیه کسب و کارها جواب نمی دهد.
اما تبلیغات همسان چه شکلی هستند؟ کجا آن ها را می بینیم و چه انواعی دادند. در ادامه به چند نمونه ار پرکاربردترین انواع تبلیغات همسان که تقریبا هر روز به صورت دانسته یا نادانسته با آنها روبرو می شوید اشاره می کنیم.
تبلیغات درون فید

تبلیغاتی که در فید شما در شبکه های اجتماعی ظاهر می شوند (به عنوان مثال فیس بوک، توییتر یا اینستاگرام).
تبلیغات مرتبط با جستجو

به عنوان مثال تبلیغاتی که در بالای نتایج جستجوی گوگل برای شما یا در نوار کناری آن ظاهر می شوند.
محتوای پیشنهاد شده

مقالات پیشنهادی که ذیل مقاله دیگری که به تازگی خوانده اید ظاهر می شوند.
مزایای تبلیغات همسان
هر روز به تعداد بازاریابانی که به استفاده از تبلیغات همسان به عنوان یک شیوه توسعه کسب و کار و افزایش فروش روی می آورند، افزده می شود. در ادامه به دلایل محبوبیت روزافزون تبلیغات همسان اشاره می کنیم.
تبلیغات همسان جواب می دهند
طبق تحقیقات و آمار ارائه شده، مصرف کنندگان به تبلیغات همسان 53 درصد بیشتر از تبلیغات نمایشی نگاه می کنند. تبلیغات همسان 18 درصد بیشتر افزایش در قصد خرید ایجاد می کنند و تعامل بصری با تبلیغات همسان گاهی اوقات حتی کمی بالاتر از محتوای اصلی رسانه ای است که در آن انتشار پیدا می کنند.
تبلیغات همسان با خستگی تبلیغات مبارزه می کنند
خستگی تبلیغات زمانی اتفاق می افتد که مخاطب از دیدن تبلیغات شما خسته می شود و پس از مدتی دیگر به آنها توجه نمی کند. این در حالی است که تبلیغات همسان، برند را به طور غیر مستقیم و در قالب رسانه ای که در آن انتشار می یابند تبلیغ کرده و مخاطب را خسته نمی کند.
تا زمانی که محتوای تبلیغ مرتبط و جالب باشد، تبلیغات همسان به راحتی مخاطب را درگیر می کنند.
مصرف کنندگان می دانند که تبلیغات همسان نوعی تبلیغات است، اما اهمیتی نمی دهند. افراد به خوبی میدانند که نوعی تبلیغات را مشاهده میکنند، با این حال تبلیغات همسان هنوز تأثیر بسیار قابلتوجهی بر رفتار خرید دارند.
تبلیغات همسان برنامه ریزی شده (پروگراماتیک) چیست

ارائه تبلیغات همسان به مخاطبان یک چیز است و ارائه تبلیغات همسان هدفمند به مصرف کنندگان خاص در زمان واقعی و در مقیاس مناسب یک چیز دیگر. اینجاست که صحبت از تبلیغات همسان برنامهریزی شده به میان می آید و تبلیغات همسان را به قلمروی کاملاً جدیدی میبرد. تبلیغات همسان پروگراماتیک به برندها و کسبوکارها این امکان را میدهند تا ROI یا بازگشت سرمایه تبلیغات همسان خود را بهینه کنند.
تبلیغات همسان از تعدادی عناصر فراداده ای مانند عنوان، تصویر کوچک، URL محتوا، متن توضیحات و غیره ساخته میشوند.
با استفاده از تبلیغات همسان برنامهریزی شده، کاربر از یک وبسایت بازدید میکند و به این ترتیب فضایی برای نمایش تبلیغات ایجاد میکند. پلتفرم سمت عرضه (SSP)، مبالغ پیشنهادی از طرف ناشر را ارسال میکند. پلتفرم سمت تقاضا (DSP) با معیارهای فراداده ای و مبالغ پیشنهادی از طرف تبلیغکننده، پاسخ میدهد. بر اساس این فراداده ها، SSP پیشنهاد برنده را انتخاب می کند و فوراً آگهی همسان را از طریق طراحی قالب پیکربندی می کند تا در وب سایت یا برنامه قرار گیرد. کل این فرآیند در کسری از ثانیه اتفاق می افتد. با استفاده از پلتفرم برنامهریزی شده، تبلیغات همسان میتواند به پاسخ هدفمندتری برای هر کاربر در زمان واقعی دست یابد، که معنای آن افزایش تعامل و نرخ تبدیلهای بالاتر خواهد بود.
کلام آخر
تبلیغات همسان این فرصت را برای تبلیغ کننده فراهم می کنند تا با کاربران در قالبی که آنها می پسندند و انتخاب می کنند ارتباط برقرار کند. علاوه بر این، ارتباط متن اصلی با تبلیغ، به این معنی است که تبلیغات همسان قادرند نرخ کلیک (CTR) بالاتری ایجاد کرده و در نتیجه نرخ تبدیل را افزایش دهند.