بالون » بازاریابی » نیچ مارکتینگ

با نیچ مارکتینگ به کسب و کاری بی‌رقیب تبدیل شوید

نیچ مارکتینگ چیست

نیچ مارکتینگ یا نیش مارکتینگ (Niche Marketing) اصطلاحی در دنیای بازاریابی است که به معنای متمرکز کردن تمامی فعالیت‌های مارکتینگ بر روی بخشی کوچک و مشخص است. این بخش‌های کوچک بازار معمولا کمتر توسط شرکت‌های بزرگ دیده شده‌اند و محصول مناسبی برای آن‌ها ارائه نشده است.

نیچ مارکتینک ، نیش مارکتینگ ، بازاریابی گوشه ای

تامین نیازهای این بخش‌های کوچک و ارائه محصولات مناسب برای آن، می‌تواند فرصت بسیار مناسبی را برای کسب و کارهای کوچک فراهم آورد تا به خوبی شناخته شوند. در واقع بازاریابی گوشه‌ای استراتژی است که کسب و کارهای کوچک، با استفاده از آن می‌توانند با صرف بودجه کم، در رقابت با دیگر کسب و کارهای بزرگ باقی بمانند و خود را نشان دهند.

در این مقاله قصد داریم تا به طور مفصل درباره این نوع از بازاریابی و این اصطلاح سخن بگوییم. در ادامه می‌توانید برخی ویژگی‌ها و مزایای استفاده از این مارکتینگ را مشاهده کنید، استراتژی‌ها و راهبردهای مناسب آن را شناسایی کنید، پس از آن به دنبال شناختن مشتریان این بازاریابی باشید و سپس برای آن برنامه ریزی کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده لازم را ببرید. امید است با خواندن این مقاله بتوانید تمامی نکات لازم درباره بازاریابی گوشه‌ای را کسب کرده و بتوانید از آن‌ها استفاده خوبی را ببرید.

ویژگی‌های متمایز کننده نیچ مارکتینگ

اگر در دنیای بازاریابی اطلاعاتی داشته باشید، ممکن است بازاریابی گوشه‌ای را با بخش‌هایی از بازار (Segment) اشتباه بگیرید! بازاریابی گوشه‌ای با استراتژی تمرکز یا دیگر ابزارهای بازاریابی متفاوت است. ویژگی‌های این نوع از بازاریابی این تفاوت‌ها را به شکل بارزتر و مشخص‌تری نشان می‌دهد. به همین دلیل در ادامه به برخی از ویژگی‌های نیچ مارکتینگ اشاره کرده‌ایم تا بتوانید این تفاوت‌ها را بهتر مشاهده کنید.

  1. اولین ویژگی این بازاریابی کوچک‌تر بودن آن از بخش مشخصی از بازار است.
  2. البته اندازه این‌ها باید در حدی باشد که امکان سودآوری داشته باشند.
  3. رقیب قدری در آن بازار وجود نداشته باشد.
  4. امکانات و پتانسیل رشد در این گوشه از بازار وجود داشته باشد.
  5. نیازهایی در این بخش از بازار وجود داشته باشد که تا به حال دیده و تامین نشده است.
  6. توانایی و قصد خرید محصول وجود داشته باشد.

ویژگی‌هایی که در این بخش بیان شد، برخی از ویژگی‌هایی است که برای بازاریابی گوشه‌ای مطرح می‌شود. شناخت این ویژگی‌ها کمک می‌کند تا این نوع بازاریابی را از دیگر ابزارهای بازاریابی تشخیص دهیم.

نیچ مارکتینگ راهی برای سریع‌تر رسیدن به هدف دلخواه

مشتریان نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ مشتریان خاص خود را دارد. هنگامی که به دنبال دسته بندی مخاطب خود براساس ویژگی‌های خاصی هستیم، می‌توانیم از این نوع بازاریابی استفاده کنیم. دسته بندی‌هایی چون مجرد یا متاهل بودن، منطقه جغرافیایی و محل زندگی، داده‌های روانشناختی چون علایق و ارزش‌ها، داده‌های جمعیت شناسی چون سن، میزان درآمد، جنسیت، تحصیلات و به طور کلی ویژگی‌های جزئی مشخص و تعیین شده.

شما می‌توانید این افراد را براساس اطلاعات و داده‌های شبکه‌های اجتماعی خود و ابزارهایی چون گوگل آنالیتیکس یا اینسایت پیدا کنید و به جمع مخاطبان و مشتریان خود اضافه کنید.

مزایای استفاده از نیچ مارکتینگ

رونق گرفتن این نوع از بازاریابی به دلیل مزایایی است که می‌تواند برای هر کسب و کاری داشته باشد. در صورتی که به دنبال استفاده از این نوع بازاریابی هستید بهتر است بدانید که تجربه دیگران، چه مزایایی را برای آن بیان می‌کند. پس از آن این مزایا را چک کنید تا متوجه شوید برای کسب و کار شما قابل بهره‌وری است یا خیر. سپس زمان استفاده از مزایا است. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد.

  1. به دلیل جزئی شدن مسائل، به صورت هدفمندتری تبلیغات و بازاریابی صورت خواهد گرفت.
  2. امکان برند شدن در زمینه کاری مشخص، به سرعت فراهم است.
  3. به دلیل کوچک بودن فضا، مشتریان خود را به خوبی می‌شناسید.
  4. به دلیل وجود رقبای کمتر، در قیمت گذاری آزادتر هستید.
  5. هزینه‌های تبلیغات و فروش به مقدار زیادی کاهش خواهد یافت.
  6. در نتیجه تمامی این موارد، فروش بالا و خوبی به دست خواهد آمد.

این پنج مورد برخی از مزایای استفاده از این نوع بازاریابی هستند. مزایایی که می‌تواند در کسب و کار شما تحول بزرگی را ایجاد کند و به شما کمک کند تا به بهترین شکل ممکن به نتیجه دلخواه خود برسید.

خلاصه نکات پایانی مقاله

اگر تا به اینجای مقاله ما را همراهی کرده باشید، اکنون اطلاعاتی را راجع به نیچ مارکتینگ یا همان بازاریابی گوشه‌ای دارید. در این مقاله تلاش کردیم تا ابتدا این سبک از بازاریابی را به شما معرفی کنیم، پس از آن ویژگی‌های منحصر به فرد کننده این بازاریابی را گفتیم و مفصل درباره آن به گفت‌وگو نشستیم، سپس از مشتریانی که بازاریابی گوشه‌ای برای خود جذب می‌کند و مزایای استفاده از این سبک از بازاریابی مواردی را مطرح کردیم.

با خواندن این مقاله می‌توانید اطلاعات مختصر اما کافی و جامعی را درباره این سبک از بازاریابی که با بخش‌های بازاریابی تفاوت دارد، مشاهده کنید. امید است تا پایان این مقاله ما را همراهی کرده باشید و اکنون توانسته باشید جوابی برای سوالات خود راجع به این موضوع کسب کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن