بالون » بازاریابی » قیف فروش

قیف فروش

قیف فروش (sale funnel) چیست

قیف فروش (sale funnel) تمام مراحلی است که یک فرد طی میکند تا به مشتری شما تبدیل شود.

قیف فروش

در ابتدای قیف فروش، مشتریان از روبروی فروشگاه شما عبور می کنند. درصد خاصی از آنها تصمیم می‌گیرند تا به داخل فروشگاه بیایند. این مرحله بعدی قیف فروش است.

 در اینجا مشتریان به ردیف تیشرت‌های مغازه نگاهی می اندازند. اکنون آنها در مرحله بعدی قیف فروش قرار دارند. سپس ۴ تیشرت انتخاب کرده به سمت صندوق به پیش می‌روند. اکنون آنها در پایین قیف فروش قرار دارند. اگر همه چیز به خوبی پیش برود آنها خرید خود را تکمیل کرده و به انتهای قیف فروش می رسند.

خرید تیشرت

 چنین مرحله‌ای تقریباً در تمامی کسب و کارها یکسان است. قیف فروش شما می تواند به شکل زیر وجود داشته باشد:

  • مغازه خرده فروشی
  • تیم فروش
  • وب سایت
  • ایمیل
  • مشاوره شخصی

اهمیت قیف فروش

قیف فروش نشان دهنده مسیری است که یک مشتری بالقوه راغب می پیماید تا به مشتری واقعی شما تبدیل شود.

شناخت این قیف به شما کمک می‌کنند تا شکاف های موجود در آن را شناسایی کرده و جایی که مشتری از دست می رود را مشخص کنید. از طرفی می‌توانید عواملی که بر سفر مشتری در طول این قیف تاثیر می گذارد را شناسایی کنید.

 قیف فروش در مسیر خود باریک تر می شود. دلیل آن این است که شما در ابتدا مشتریان بالقوه زیادی دارید. اما در نهایت تعداد کمی از آنها خرید واقعی انجام می دهند. از این رو پیام برند شما باید به صورت هدفمند بر مشتریان تاکید کند.

مراحل چهارگانه قیف فروش

 اجازه دهید هر کدام از مراحل قیف فروش را با جزئیات بیشتری مرور کنیم:

آگاهی سازی

 زمانی است که مشتری از وجود برند شما آگاهی می یابد. به عنوان مثال، از طریق جستجو در گوگل و یا تبلیغات فیسبوک. هدف شما در این مرحله این است که بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت خود دعوت کرده و آنان را به کسب و کار خود جلب نمایید.

 ایجاد علاقه

هنگامی که مشتریان وارد این مرحله شوند، آنان به واقع در حال تحقیق در مورد علاقه مندی ها، مقایسه خرید از مکان های مختلف و بررسی گزینه‌هایشان هستند.  هدف در اینجا کمک به مشتری در گرفتن تصمیم آگاهانه و ارائه پیشنهادات اثربخش به هر شکل ممکن است. در این مرحله شما با محتوای آگاهی دهنده به آنها  در تصمیم خود کمک می کنید، اما آنان را برای خرید تحت فشار قرار نمی دهید.

 تصمیم گیری

مرحله تصمیم گیری زمانی است که مشتری در حال تصمیم گیری برای خرید است. او از بین گزینه های موجود یکی را انتخاب می کند. در همین جا است که شما باید به بهترین شکل پیشنهاد خود را به او ارائه دهید تا او شما را از میان سایر گزینه ها انتخاب کند. این پیشنهاد می تواند به شکل خرید اول رایگان، ارائه کد تخفیف و یا محصول هدیه باشد. هرچه که هست این پیشنهاد باید چنان غیر قابل مقاومت باشد که مشتری لحظه ای برای خرید تردید نکند.

 اقدام به عمل

در پایین قیف فروش مشتری وارد عمل می‌شود و در نهایت محصول و یا خدمت شما را خریداری کرده و وارد چرخه کسب و کار شما می شود. اینجا انتهای قیف است، اما رسیدن مشتری به این مرحله به معنای پایان کار نیست. به عبارت دیگر، شما باید سعی در حفظ مشتری کنید. به عنوان مثال، از خرید او تشکر کنید، از او بخواهید بازخورد محصول یا خدمت خود را ارائه دهد و یا پشتیبانی فنی از او به عمل آورید.

اقدام به پرداخت

نحوه اجرای قیف فروش

تجزیه و تحلیل رفتار مخاطب

هرچه در مورد مخاطب بیشتر بدانید، قیف فروش شما موثرتر عمل خواهد کرد. شما در حال بازاریابی همه افراد نیستید، بلکه تنها کسانی را هدف قرار می دهید که مناسب به کسب و کار شما هستند.اگر از طریق وب سایت بازاریابی میکنید، سعی کنید به سوالاتی مانند زیر جواب دهید:

  •  مخاطبان کجا را کلیک می کنند؟
  • چه زمانی در صفحه اسکرول می کنند؟
  • چه زمانی را در یک صفحه خاص می گذراند ؟

همه این سوالات به شما کمک می کند تا پرسونا مخاطب را بشناسید.

 توجه مخاطب خود را جذب کنید

تنها راهی که می توانید قیف فروش خود را به درستی به راه بیندازید این است که مردم را ترغیب کنید. به این معنی که محتوای مفید و مرتبط خود را در مقابل دیدگان مخاطب هدف قرار دهید. در پلتفرم های خود انواع محتوا مرتبط و آگاهی دهنده قرار دهید.ایده های تولید محتوا زیاد هستند، در این زمینه از انواع محتوا مانند اینفوگراف، ویدیو و غیره استفاده کنید و به عبارتی بازاریابی محتوا انجام دهید.

یک  صفحه فرود بسازید

تبلیغات و یا هر محتوایی که تولید می کنید باید مشتری بالقوه را به جایی هدایت کند. شما باید آنان را به صفحه فرود هدایت کنید. از آنجا که مردم هنوز در ابتدای قیف فروش هستند تمرکز خود را بر جلب توجه آنان قرار دهید و نه فروش.

 در صفحه فرود خود دکمه فراخوان عمل به صورت برجسته نمایش دهید تا مشتریان بالقوه بدانند دقیقا چه کاری باید انجام دهند. آیا قرار است یک کتاب الکترونیک رایگان دانلود کنند و یا ویدیوی آموزشی ببینند؟

 کمپین ایمیل به راه بیندازید

از طریق تولید محتوای جذاب مشتریان بالقوه خود را بازاریابی کنید. این کار را به صورت منظم و گاهگاه انجام دهید. یک الی دو ایمیل در هفته کفایت می کند. در ارسال ایمیل زیاده روی نکنید.

 در ابتدا آنان را با محتوای آموزشی آگاهی دهید. آنان به دنبال یادگیری چه چیزی هستند؟ چه موانع و یا اهداف ای نیاز است تا بتوانید آنان را متقاعد به خرید کنید؟

 در انتهای کمپین ایمیل، پیشنهاد فوق‌العاده قرار دهید. چنین محتوایی مشتریان بالقوه شما را ترغیب به عمل می کند.

لید نرچرینگ یا پرورش سرنخ را جدی بگیرید

کار شما با وارد کردن مشتری بالقوه به قیف فروش تمام نمی شود. بلکه شروع مرحله بعدی یعنی لید نرچرینگ یا پرورش سرنخ است.

در همه مراحل قیف فروش همراه مشتری باشید و برای آن برنامه داشته باشید.

با مشتری در تماس باشید

مشتریان کنونی خود را از یاد نبرید. به جای آن همیشه سعی کنید با آنها در تماس باشید. از آنها به خاطر خریدشان تشکر کرده، کد تخفیف اضافی در اختیارشان قرار دهید و یا آنان را وارد دایره رسانه‌های اجتماعی خود کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن