بالون » بازاریابی » دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

تعریف دیجیتال مارکتینگ در منابع مختلفی به اشتباه بیان شده؛ که چیزی شبیه جمله زیر است:

دیجیتال مارکتینگ شامل تمام فعالیتهای بازاریابی است که با استفاده از یک دستگاه الکترونیکی یا اینترنت، صورت میگیرد.

حال تعریف صحیح دیجیتال مارکتینگ، از زبان میلاد یزدان پرست:.

هرگونه فعالیت بازاریابی که به وسیله یک دستگاه الکترونیکی تعاملی انجام می شود ، دیجیتال مارکتینگ است.

دقت کنید نکته مهم در دیجیتال مارکتینگ تعاملی بودن دستگاه الکترونیکی است.

مثلا اگر روی یک تلویزیون شهری تبلیغی سفارش دهید جزو دیجیتال مارکتینگ به حساب نمی آید.

اگر یک تابلو روان پشت شیشه مغازه تان نصب کرده اید؛ دیجیتال مارکتینگ نیست.

در دیجیتال مارکتینگ باید دستگاه دیجیتال قابلیت تعامل داشته باشد.

خب، حالا برویم انواع روش های دیجیتال مارکتینگ و بعد از آن هم انتخاب روش های ارزان و به صرفه.

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

فهرست زیر بخشی از اصلی ترین روش های دیجیتال مارکتینگ را معرفی میکند.

توجه کنید که بعضی از روشها با یکدیگر همپوشانی دارند و بعضی روشهای مشابه با تفاوت های جزئی ذکر نشده اند.

  1. راه اندازی وب سایت یا وبلاگ
    1. فروش آنلاین
    2. معرفی محصولات و خدمات
    3. تولید محتوا
  2. بازاریابی به وسیله موتورهای جستجو
    1. سئو و بهینه سازی سایت
    2. تبلیغات گوگل ادوردز ( و تبلیغات در سایر موتور های جستجو)
  3. بازاریابی رسانه های اجتماعی
    1. تولید محتوا
    2. تبلیغات
  4. تبلیغات در وب سایت ها
    1. تبلیغات کلیکی (PPC)
    2. تبلیغات همسان (بومی)
    3. ریتارگتینگ
  5. افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش)
  6. مارکت پلیس های آنلاین
  7. ایمیل مارکتینگ – بازاریابی ایمیلی
  8. بازاریابی پیامکی

کدام روش های دیجیتال مارکتینگ ارزان و به صرفه هستند

دیجیتال مارکتینگ به طور کلی نسبت به روش های بازاریابی سنتی ارزانتر است. ولی در بین روشهای مختلف دیجیتال مارکتینگ هم بعضی ارزانتر و به صرفه تر هستند. البته روش های ارزان معمولا نیاز به زمان بیشتری دارند ولی بازدهی آنها در طولانی مدت بیشتر است و به عبارتی به صرفه تر هم هستند.

از طرف دیگر روش هایی که گران تر هستند معمولا سریعتر جواب میدهند ولی معمولا بازدهی آنها در طولانی مدت کمتر است.

بازاریابی سنتی با روشهای تبلیغات چاپی، ارتباطات تلفنی یا بازاریابی فیزیکی انجام میگیرد؛ درحالیکه دیجیتال مارکتینگ، الکترونیکی و آنلاین اتفاق میافتد. این بدین معنی است که فرصتهای بازاریابی نامحدود و بیشماری نظیر پست الکترونیکی، فیلم، شبکه های اجتماعی و مبتنی بر وب سایت، برای برندها وجود دارد.

در این مرحله، دیجیتال مارکتینگ برای اطلاع از کسب و کار و برند شما، حیاتی و واجب است. به نظر می‌رسد هر برندی یک وبسایت داشته باشد. اگر هم ندارد؛ حداقل در رسانه‌های اجتماعی حضور داشته و یا استراتژی برای تبلیغ دیجیتال دارد. محتوا و بازاریابی دیجیتال آن چنان رایج است که مصرف کنندگان اکنون از آن انتظار دارند و برای آگاهی در مورد برندها بر آن تکیه میکنند.

خلاصه بگویم، به عنوان صاحب کسب‌وکار، برای رقابت باید ابعادی از دیجیتال مارکتینگ را نیز در نظر بگیرید.

از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ گزینه ها و استراتژیهای زیادی مرتبط با خود دارد؛ شما می‌توانید با انواع تاکتیک‌های بازاریابی با یک بودجه مشخص، خلاقانه عمل و آزمایش کنید. همچنین می‌توانید با بازاریابی دیجیتال، برای موفقیت و بازده سرمایه گذاری کمپین خود، از ابزارهایی مانند داشبورد تحلیلی برای نظارت بیشتر، نسبت به محتوای تبلیغاتی سنتی مانند بیلبورد یا تبلیغات چاپی، استفاده نمایید.

یک کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ را چگونه تعریف می کند؟

بازاریابی دیجیتال با شیوه ها و کانالهای متعدد، برای ارتباط با مشتریانی که بیشتر وقت خود را به صورت آنلاین سپری می‌کنند، تعریف می‌شود. از خود وبسایت گرفته تا داراییهای تجاری آنلاین یک کسب و کار، تبلیغات دیجیتال، بازاریابی با ایمیل، بروشورهای آنلاین و فراتر از آنها، طیفی از راهبردها وجود دارد که همگی در دسته ” بازاریابی دیجیتال ” قرار می‌گیرند.

بهترین بازاریابان اینترنتی، تصویر مشخص و واضحی از نحوه حمایت کمپین دیجیتال مارکتینگ از اهداف فراگیر خود دارند. آنان میتوانند با تکیه بر اهداف استراتژی بازاریابی خود، کمپین بزرگتری را از طریق کانالهای رایگان یا خریداری شده که در اختیار دارند؛ پشتیبانی کنند.

به عنوان مثال، بازاریاب محتوا میتواند مجموعهای از پست‌های وبلاگ را ایجاد کند که برای سرنخ یابی مشتریان یک کتاب الکترونیکی که اخیرا ً ایجاد شده، بکار برود.

سپس بازاریاب رسانه‌های اجتماعی شرکت میتواند با تبلیغ این پست‌های وبلاگ از طریق پست‌های خریداریشده و ارگانیک در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی شرکت کمک کند.

شاید بازاریاب، کمپین ایمیل را برای این میسازد که به افرادی که کتاب الکترونیک را دانلود کردهاند، اطلاعات بیشتری در مورد شرکت بفرستد. اندکی بعد بیشتر درباره این بازاریابان دیجیتالی خاص صحبت خواهیم کرد .    

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

فرآیندی است برای بهینه‌سازی وبسایتتان، تا در صفحات نتایج موتور جستجو در “جایگاه” بالاتری قرار بگیرد؛ در نتیجه مقدار ترافیک ارگانیک (یا رایگان) که وبسایت شما دریافت می‌کند، افزایش یابد. وبسایت‌ها، وبلاگ‌ها و اینفوگرافیکها، کانال‌هایی هستند که شامل SEO می‌شوند.

بهینه سازی موتو جستجو

این عبارت بیانگر تولید و ترویج دارایی‌های محتوا به منظور تولید آگاهی از برند، رشد ترافیک، تولید سرنخ و مشتریان است. کانال‌هایی که می‌توانند نقشی در استراتژی بازاریابی محتوای شما داشته باشند؛ عبارتند از:

  • پست‌های وبلاگ : نوشتن و انتشار مقالات در وبلاگ شرکت به شما در نشان دادن تخصص و تولید ترافیک جستجوی ارگانیک برای کسب‌وکار خود کمک می‌کند. در نهایت به شما فرصت بیشتری می‌دهد تا بازدیدکنندگان وبسایت را به مشتریانی بالقوه برای تیم فروش خود تبدیل کنید.
  • کتاب الکترونیکی و مقاله سفید: کتابهای الکترونیکی، مقالات سفید و محتواهای بلند مشابه، به آموزش بیشتر بازدیدکنندگان وبسایت کمک می‌کنند. همچنین به شما امکان تبادل محتوا با اطلاعات تماس خواننده را می‌دهد؛ که منجر به جذب سرنخ برای شرکت شما و نیز حرکت مردم در طول سفر خریدار میگردد.
  • اینفوگرافیکها : برخی اوقات، خوانندگان محتوا می‌خواهند که شما نشانشان دهید، نه اینکه چیزی بگویید. اینفوگرافیکها نوعی محتوای بصری هستند که به بازدیدکنندگان وبسایت کمک می‌کند تصویری را که می‌خواهید به آن‌ها بیاموزید، تجسم کنند.

بازاریابی رسانه های اجتماعی

این کار، برند و محتوای شما را در کانالهای شبکه اجتماعی گسترش داده و آگاهی از برند و ترافیک وب را افزایش میدهد و سرنخ ها را به تجارتتان جذب میکند. کانالهایی که میتوانید برای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید، شامل موارد زیر میشود:

  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین
  • اینستاگرام
  • اسنپچت
  • پینترست

تبلیغات کلیکی  (PPC)

PPC روشی برای هدایت ترافیک به وبسایتتان، از طریق پرداخت به ناشر به ازای هر بار کلیک روی تبلیغ شما است. یکی از متداول‌ترین انواع PPC ، تبلیغات گوگل (Google Ads) است؛ که به شما این امکان را می‌دهد که برای صفحات برتر در نتایج موتور جستجوی گوگل، با قیمت ” هر کلیک” بر روی پیوندهایی که قرار داده اید، هزینه آن را پرداخت کنید.

افیلیت مارکتینگ

این یک نوع تبلیغات مبتنی بر عملکرد است که شما در آن برای تبلیغ محصولات یا خدمات دیگری در وبسایت خود، کمیسیون دریافت می‌کنید.

اتوماسیون بازاریابی به نرم‌افزاری اشاره دارد که برای خودکارسازی عملیات بازاریابی اولیه شما عمل می‌کند. بسیاری از بخش‌های بازاریابی می‌توانند کارهای تکراری را که به صورت دستی انجام می شوند؛ خودکار کنند. مانند :

  • خبرنامه الکترونیکی
  • برنامه ریزی پستهای رسانه های اجتماعی
  • جریان کار افزایش سرنخ
  • پیگیری و گزارش دهی کمپین

بازاریابی ایمیلی

شرکت‌ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبین خود استفاده می‌کنند. ایمیل اغلب برای ترویج محتوا، تخفیف و رویدادها و همچنین هدایت مستقیم افراد به وبسایت تجاری استفاده می‌شود. انواع ایمیل هایی که میتوانید در یک کمپین بازاریابی ارسال کنید عبارتند از:

  • خبرنامه ‌های اشتراکی الکترونیکی
  • ایمیل‌های پیگیری برای بازدید کنندگانی که چیزی دانلود کرده‌اند
  • ایمیل خوش آمدگویی به مشتری
  • تبلیغات برای تعطیلات به اعضای برنامه وفاداری
  • نکات یا مجموعه ایمیل‌های مشابه برای افزایش مشتری

بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا به یک روش بازاریابی اشاره دارد که در آن مشتریان را در هر مرحله از سفر خریدار جذب، درگیر و حفظ میکنید. شما می‌توانید از هر تاکتیک بازاریابی دیجیتالی، در سراسر یک استراتژی بازاریابی درونگرا، که در بالا ذکر شده استفاده کنید تا یک تجربه برای مشتری خلق کنید که همراه او باشد، نه علیه او. در اینجا هم چند مثال کلاسیک از بازاریابی درونگرا در مقابل بازاریابی سنتی آورده شده ‌است :

  • وبلاگ نویسی در مقابل تبلیغات بالاپر (پاپ آپ)
  • بازاریابی ویدئویی در مقابل تبلیغات تجاری
  • فهرست مخاطبین ایمیل در مقابل هرزنامه (email spam)
بازاریابی درونگرا

محتوای پشتیبانی شده

محتوای پشتیبانی نشده یعنی شما به عنوان یک برند، برای ایجاد و تبلیغ محتوایی که به نوعی برند یا خدمات شما را وصف میکند؛ به شرکت یا نهاد دیگری هزینه ای پرداخت کنید.

نوع محبوبی از محتوای پشتیبانی شده، بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسر مارکتینگ) است. در این نوع محتوای پشتیبانی شده، یک برند پشتیبان مالی فردی تاثیرگذار (اینفلوئنسر) در صنعت مختص خود برای انتشار پست‌ها یا ویدیوهای مربوط به شرکت در رسانه‌های اجتماعی میشود.

نوع دیگر محتوای پشتیبانی شده می‌تواند یک پست وبلاگ یا مقاله باشد که برای برجسته کردن موضوع، خدمات و یا برند نوشته شده‌ است.

آیا بازاریابی دیجیتال برای همه کسب و کارها مناسب است؟

بازاریابی دیجیتال می‌تواند برای هر کسب‌وکار و هر صنعتی به کار آید. صرف نظر از آنچه شرکت شما به فروش می‌رساند؛ بازاریابی دیجیتال میتواند در توسعه شخصیت مشتریان برای شناسایی نیازهای مخاطبین و ایجاد محتوای آنلاین ارزشمند، مفید باشد.

با این حال، این بدان معنا نیست که همه شرکت‌ها باید استراتژی بازاریابی دیجیتالی را به یک شیوه اجرا کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن