دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ شامل تمام فعالیتهای بازاریابی است که با استفاده از یک دستگاه الکترونیکی یا اینترنت، صورت میگیرد. کسب و کارها، کانالهای دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی، پست الکترونیک (ایمیل) و سایر وب سایت ها را برای اتصال به مشتریان کنونی و آینده خود، بکار میبرند.

یک بازاریاب درونگرا باتجربه ممکن است بگوید بازاریابی درونگرا و دیجیتال مارکتینگ تقریباً یک چیز هستند، اما تفاوت‌های ناچیزی وجود دارد. طی گفتگوهایی که با بازاریابان و صاحبان تجارت در کشورهای ایالات متحده، انگلستان، آسیا، استرالیا و نیوزلند داشتم؛ یاد گرفتم که چگونه این تفاوت‌های کوچک در سراسر دنیا مشاهده می‌شود.

نقش دیجیتال مارکتینگ در یک شرکت چیست؟

بازاریابی سنتی با روشهای تبلیغات چاپی، ارتباطات تلفنی یا بازاریابی فیزیکی انجام میگیرد؛ درحالیکه دیجیتال مارکتینگ، الکترونیکی و آنلاین اتفاق میافتد. این بدین معنی است که فرصتهای بازاریابی نامحدود و بیشماری نظیر پست الکترونیکی، فیلم، شبکه های اجتماعی و مبتنی بر وب سایت، برای برندها وجود دارد.

در این مرحله، دیجیتال مارکتینگ برای اطلاع از کسب و کار و برند شما، حیاتی و واجب است. به نظر می‌رسد هر برندی یک وبسایت داشته باشد. اگر هم ندارد؛ حداقل در رسانه‌های اجتماعی حضور داشته و یا استراتژی برای تبلیغ دیجیتال دارد. محتوا و بازاریابی دیجیتال آن چنان رایج است که مصرف کنندگان اکنون از آن انتظار دارند و برای آگاهی در مورد برندها بر آن تکیه میکنند.

خلاصه بگویم، به عنوان صاحب کسب‌وکار، برای رقابت باید ابعادی از دیجیتال مارکتینگ را نیز در نظر بگیرید.

از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ گزینه ها و استراتژیهای زیادی مرتبط با خود دارد؛ شما می‌توانید با انواع تاکتیک‌های بازاریابی با یک بودجه مشخص، خلاقانه عمل و آزمایش کنید. همچنین می‌توانید با بازاریابی دیجیتال، برای موفقیت و بازده سرمایه گذاری کمپین خود، از ابزارهایی مانند داشبورد تحلیلی برای نظارت بیشتر، نسبت به محتوای تبلیغاتی سنتی مانند بیلبورد یا تبلیغات چاپی، استفاده نمایید.

یک کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ را چگونه تعریف می کند؟

بازاریابی دیجیتال با شیوه ها و کانالهای متعدد، برای ارتباط با مشتریانی که بیشتر وقت خود را به صورت آنلاین سپری می‌کنند، تعریف می‌شود. از خود وبسایت گرفته تا داراییهای تجاری آنلاین یک کسب و کار، تبلیغات دیجیتال، بازاریابی با ایمیل، بروشورهای آنلاین و فراتر از آنها، طیفی از راهبردها وجود دارد که همگی در دسته ” بازاریابی دیجیتال ” قرار می‌گیرند.

بهترین بازاریابان اینترنتی، تصویر مشخص و واضحی از نحوه حمایت کمپین دیجیتال مارکتینگ از اهداف فراگیر خود دارند. آنان میتوانند با تکیه بر اهداف استراتژی بازاریابی خود، کمپین بزرگتری را از طریق کانالهای رایگان یا خریداری شده که در اختیار دارند؛ پشتیبانی کنند.

به عنوان مثال، بازاریاب محتوا میتواند مجموعهای از پست‌های وبلاگ را ایجاد کند که برای سرنخ یابی مشتریان یک کتاب الکترونیکی که اخیرا ً ایجاد شده، بکار برود.

سپس بازاریاب رسانه‌های اجتماعی شرکت میتواند با تبلیغ این پست‌های وبلاگ از طریق پست‌های خریداریشده و ارگانیک در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی شرکت کمک کند.

شاید بازاریاب، کمپین ایمیل را برای این میسازد که به افرادی که کتاب الکترونیک را دانلود کردهاند، اطلاعات بیشتری در مورد شرکت بفرستد. اندکی بعد بیشتر درباره این بازاریابان دیجیتالی خاص صحبت خواهیم کرد .    

انواع دیجیتال مارکتینگ:

  1. بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
  2. بازاریابی محتوایی
  3. بازاریابی رسانه های اجتماعی
  4. تبلیغات کلیکی (PPC)
  5. افیلیت مارکتینگ
  6. تبلیغات همسان (بومی)
  7. اتوماسیون بازاریابی
  8. بازاریابی ایمیل
  9. روابط عمومی دیجیتال
  10. بازاریابی درونگرا
  11. محتوای حمایت شده

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

فرآیندی است برای بهینه‌سازی وبسایتتان، تا در صفحات نتایج موتور جستجو در “جایگاه” بالاتری قرار بگیرد؛ در نتیجه مقدار ترافیک ارگانیک (یا رایگان) که وبسایت شما دریافت می‌کند، افزایش یابد. وبسایت‌ها، وبلاگ‌ها و اینفوگرافیکها، کانال‌هایی هستند که شامل SEO می‌شوند.

بهینه سازی موتو جستجو

بازاریابی محتوایی

این عبارت بیانگر تولید و ترویج دارایی‌های محتوا به منظور تولید آگاهی از برند، رشد ترافیک، تولید سرنخ و مشتریان است. کانال‌هایی که می‌توانند نقشی در استراتژی بازاریابی محتوای شما داشته باشند؛ عبارتند از:

  • پست‌های وبلاگ : نوشتن و انتشار مقالات در وبلاگ شرکت به شما در نشان دادن تخصص و تولید ترافیک جستجوی ارگانیک برای کسب‌وکار خود کمک می‌کند. در نهایت به شما فرصت بیشتری می‌دهد تا بازدیدکنندگان وبسایت را به مشتریانی بالقوه برای تیم فروش خود تبدیل کنید.
  • کتاب الکترونیکی و مقاله سفید: کتابهای الکترونیکی، مقالات سفید و محتواهای بلند مشابه، به آموزش بیشتر بازدیدکنندگان وبسایت کمک می‌کنند. همچنین به شما امکان تبادل محتوا با اطلاعات تماس خواننده را می‌دهد؛ که منجر به جذب سرنخ برای شرکت شما و نیز حرکت مردم در طول سفر خریدار میگردد.
  • اینفوگرافیکها : برخی اوقات، خوانندگان محتوا می‌خواهند که شما نشانشان دهید، نه اینکه چیزی بگویید. اینفوگرافیکها نوعی محتوای بصری هستند که به بازدیدکنندگان وبسایت کمک می‌کند تصویری را که می‌خواهید به آن‌ها بیاموزید، تجسم کنند.

بازاریابی رسانه های اجتماعی

این کار، برند و محتوای شما را در کانالهای شبکه اجتماعی گسترش داده و آگاهی از برند و ترافیک وب را افزایش میدهد و سرنخ ها را به تجارتتان جذب میکند. کانالهایی که میتوانید برای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید، شامل موارد زیر میشود:

  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین
  • اینستاگرام
  • اسنپچت
  • پینترست

تبلیغات کلیکی  (PPC)

PPC روشی برای هدایت ترافیک به وبسایتتان، از طریق پرداخت به ناشر به ازای هر بار کلیک روی تبلیغ شما است. یکی از متداول‌ترین انواع PPC ، تبلیغات گوگل (Google Ads) است؛ که به شما این امکان را می‌دهد که برای صفحات برتر در نتایج موتور جستجوی گوگل، با قیمت ” هر کلیک” بر روی پیوندهایی که قرار داده اید، هزینه آن را پرداخت کنید.

افیلیت مارکتینگ

این یک نوع تبلیغات مبتنی بر عملکرد است که شما در آن برای تبلیغ محصولات یا خدمات دیگری در وبسایت خود، کمیسیون دریافت می‌کنید.

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی به نرم‌افزاری اشاره دارد که برای خودکارسازی عملیات بازاریابی اولیه شما عمل می‌کند. بسیاری از بخش‌های بازاریابی می‌توانند کارهای تکراری را که به صورت دستی انجام می شوند؛ خودکار کنند. مانند :

  • خبرنامه الکترونیکی
  • برنامه ریزی پستهای رسانه های اجتماعی
  • جریان کار افزایش سرنخ
  • پیگیری و گزارش دهی کمپین

بازاریابی ایمیلی

شرکت‌ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبین خود استفاده می‌کنند. ایمیل اغلب برای ترویج محتوا، تخفیف و رویدادها و همچنین هدایت مستقیم افراد به وبسایت تجاری استفاده می‌شود. انواع ایمیل هایی که میتوانید در یک کمپین بازاریابی ارسال کنید عبارتند از:

  • خبرنامه ‌های اشتراکی الکترونیکی
  • ایمیل‌های پیگیری برای بازدید کنندگانی که چیزی دانلود کرده‌اند
  • ایمیل خوش آمدگویی به مشتری
  • تبلیغات برای تعطیلات به اعضای برنامه وفاداری
  • نکات یا مجموعه ایمیل‌های مشابه برای افزایش مشتری

بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا به یک روش بازاریابی اشاره دارد که در آن مشتریان را در هر مرحله از سفر خریدار جذب، درگیر و حفظ میکنید. شما می‌توانید از هر تاکتیک بازاریابی دیجیتالی، در سراسر یک استراتژی بازاریابی درونگرا، که در بالا ذکر شده استفاده کنید تا یک تجربه برای مشتری خلق کنید که همراه او باشد، نه علیه او. در اینجا هم چند مثال کلاسیک از بازاریابی درونگرا در مقابل بازاریابی سنتی آورده شده ‌است :

  • وبلاگ نویسی در مقابل تبلیغات بالاپر (پاپ آپ)
  • بازاریابی ویدئویی در مقابل تبلیغات تجاری
  • فهرست مخاطبین ایمیل در مقابل هرزنامه (email spam)
بازاریابی درونگرا

محتوای پشتیبانی شده

محتوای پشتیبانی نشده یعنی شما به عنوان یک برند، برای ایجاد و تبلیغ محتوایی که به نوعی برند یا خدمات شما را وصف میکند؛ به شرکت یا نهاد دیگری هزینه ای پرداخت کنید.

نوع محبوبی از محتوای پشتیبانی شده، بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسر مارکتینگ) است. در این نوع محتوای پشتیبانی شده، یک برند پشتیبان مالی فردی تاثیرگذار (اینفلوئنسر) در صنعت مختص خود برای انتشار پست‌ها یا ویدیوهای مربوط به شرکت در رسانه‌های اجتماعی میشود.

نوع دیگر محتوای پشتیبانی شده می‌تواند یک پست وبلاگ یا مقاله باشد که برای برجسته کردن موضوع، خدمات و یا برند نوشته شده‌ است.

آیا بازاریابی دیجیتال برای همه کسب و کارها مناسب است؟

بازاریابی دیجیتال می‌تواند برای هر کسب‌وکار و هر صنعتی به کار آید. صرف نظر از آنچه شرکت شما به فروش می‌رساند؛ بازاریابی دیجیتال میتواند در توسعه شخصیت مشتریان برای شناسایی نیازهای مخاطبین و ایجاد محتوای آنلاین ارزشمند، مفید باشد.

با این حال، این بدان معنا نیست که همه شرکت‌ها باید استراتژی بازاریابی دیجیتالی را به یک شیوه اجرا کنند.

چه نوع محتوای دیجیتالی را باید ایجاد کنم؟

نوع محتوایی که ایجاد می‌کنید به نیازهای مخاطبان شما در مراحل مختلف سفر خریدار بستگی دارد. شما باید با ایجاد یک خریدار به منظور شناسایی ارتباط اهداف و چالش‌های مخاطبین با کسب‌وکارتان، شروع کنید. محتوای آنلاین شما در سطح پایه، باید به آن‌ها کمک کند تا این اهداف را برآورده کرده و بر چالش‌های خود غلبه کنند.

سپس، باید به فکر زمانی باشید که مخاطبین با توجه به مرحلهای از سفر خریدار که در آن قرار دارند؛ به احتمال زیاد آماده استفاده از این محتوا هستند. ما به این، نگاشت محتوا می‌گوییم.

با نگاشت محتوا، آن را براساس موارد زیر هدف قرار میدهیم:

  1. ویژگی‌های فردی که آن را مصرف خواهد کرد ( جایی است که شخصیت خریدار خود را نشان میدهد ) .
  2. چقدر محتمل است که فرد خریدی انجام دهد ( به عنوان مثال ، مرحله چرخه عمر آن‌ها ) .

با توجه به شکل محتوای خود، چیزهای مختلفی برای امتحان کردن وجود دارد. در اینجا چندین انتخاب وجود دارد که توصیه می‌کنیم در هر مرحله از سفر خریدار از آنها استفاده کنید :

مرحله آگاهی

  • پست‌های وبلاگ . برای افزایش ترافیک ارگانیک خود هنگام جفت شدن با یک استراتژی SEO و کلید واژه قوی، عالی است.
  • اینفوگرافیکها . بسیار قابل اشتراک گذاری هستند. به این معنی که وقتی دیگران محتوای شما را به اشتراک می‌گذارند، شانس پیدا کردن شما از طریق رسانه‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد. ( برای شروع، این الگوهای اینفوگرافیک رایگان را بررسی کنید)
  • ●        ویدیوهای کوتاه . مجددا، بسیار قابل اشتراک گذاری بوده و می‌توانید از طریق میزبانی از مخاطبین جدید در پلتفرم هایی مانند یوتیوب، به پیدا شدن برندتان توسط آنان کمک کنید.

مرحله بررسی

  • کتابهای الکترونیک . به طور کلی جامع‌تر از یک پست وبلاگ طولانی یا اینفوگرافیک هستند؛ بنابراین برای جذب سرنخ عالی هستند. به این معنی که احتمال بیشتری وجود دارد که فرد اطلاعات تماس خود را برای دریافت آن، مبادله کند.
  • گزارش‌های تحقیقاتی . این هم یک قطعه محتوای بسیار عالی است که برای جذب سرنخ مناسب است. با این حال، گزارش‌های تحقیقاتی و داده‌های جدید برای صنعت شما نیز می‌تواند برای مرحله آگاهی کار کند؛ زیرا غالبا توسط رسانه و یا مطبوعات آن صنعت جمع‌آوری می‌شوند.
  • کنفرانسهای مجازی (وبینار) . با دارا بودن شکلی دقیق و تعاملی از محتوای ویدئویی، وبینارها یک فرمت محتوایی موثر در مرحله بررسی هستند؛ چرا که محتوای جامع تری را نسبت به پست وبلاگ و یا ویدیوی کوتاه ارائه می‌کنند.

مرحله تصمیم‌گیری

  • مطالعات موردی . داشتن مطالعات موردی دقیق در وبسایت شما می‌تواند برای کسانی که برای تصمیم‌گیری خرید آماده هستند؛ شکل موثری از محتوا باشد. زیرا کمک می‌کند بر تصمیم آن‌ها تاثیر مثبت بگذارید.
  • ضمانت . اگر مطالعات موردی برای کسب‌وکار شما مناسب نیستند؛ داشتن شواهد و ضمانت در وبسایت جایگزین مناسبی است. برای برندهای B2C  (تجارت به مصرف کننده) می توانید آزادانه تر در اینباره فکر کنید. اگر صاحب یک برند پوشاک هستید؛ این میتواند به شکل عکس‌هایی از طراحی یک پیراهن یا لباس توسط دیگران باشد. و برای اینکه مردم هم بتوانند در آن شرکت کنند، از یک هشتگ تجاری استفاده کنید.

آیا برای دیجیتال مارکتینگ به بودجه بزرگی نیاز دارم؟

مثل چیزهای دیگر، این هم واقعا بستگی به مواردی از دیجیتال مارکتینگ دارد که میخواهید به استراتژی خود اضافه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن