بالون » آموزش سئو » تولید محتوا

تولید محتوا

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا یعنی ارائه اطلاعات ارزشمند. این اطلاعات می توانند در قالب متن، عکس ، فیلم یا صوت و غیره ارائه شوند.

توجه داشته باشید که زمانی می توانیم به یک متن ، عکس یا غیره کلمه محتوا را نسبت دهیم که آنها دارای ارزش باشند.

نوشتن یک متن یا تولید یک فیلم که واقعا ارزشی نداشته باشند به معنی تولید محتوا نیست.

به همین دلیل است که همواره تاکید میکنم به جای عبارت تولید محتوا از عبارت تولید اطلاعات ارزشمند استفاده کنید

این عبارت باعث می شود که فراموش نکنید هدف اصلی چیست

چگونه تولید محتوا تاثیرگذار می شود

این سوال خیلی مهمی است

تولید محتوا کار بسیار پر اهمیتی است و کسی که در حوزه مورد نظر واقعا دارای اطلاعات ارزشمند است باید کار تولید محتوا را انجام دهد.

تولید محتوا توسط افرادی که در حوزه مورد نظر دانش ندارند فقط وقت و انرژی را هدر می دهد.

پیشنهاد میکنم ویدئو زیر را ببینید و نگاه صحیح به تولید محتوا داشته باشید.

چقدر تولید محتوا کنیم

کمتر ولی بهتر.

چه برای سایت و چه برای شبکه های اجتماعی باید در نظر داشته باشید ملاک محتوای خوب کیفیت آن است نه کمیت آن

در ویدئو زیر این موضوع را بیشتر توضیح داده ام.

فرمت های تولید محتوا

تولید محتوا متنی

تولید محتوای تصویری عکس

تولید محتوای صوتی ، پادکست

تولید محتوا ویدئویی

ایده ها و روش های تولید محتوا

آموزش

تولید محتوای آموزشی یکی از بهترین روش های تولید محتوا است. در هر زمینه ای که فکر میکنید مشتریان بالقوه شما نیاز به یادگیری دارند محتوای آموزشی تولید کنید.

مثلا اگر فروشنده لوازم شیرینی پزی هستید، احتمالا آموزش طرز تهیه کیک و شیرینی ایده خوبی برای بازاریابی محتوا شما باشد.

کیک و شیرینی

بررسی و تحلیل

خودرو ، ماشین

یکی دیگر از روش های تولید محتوا ، بررسی و تحلیل موضوعاتی است که در آنها تخصص و دانش دارید.

به عنوان مثال اگر یک مشاور اقتصادی هستید تحلیل و بررسی بازار خودرو یا مسکن می تواند ایده های خوبی برای تولید محتوا برای شما باشد.

مقایسه

مقایسه یکی از بهترین ایده ها برای تولید محتوا است.

مثلا اگر شما یک فروشگاه گوشی موبایل دارید ، مقایسه امکانات گوشی های مختلف می تواند یک ایده جذاب برای تولید محتوا باشد.

مقایسه گوشی اپل با سامسونگ

نقد و بررسی

فیلم سینمایی مارمولک
تصویری از فیلم سینمایی مارمولک با بازی پرویز پرستویی

ایده دیگری که در هنگام تولید محتوا می توانید استفاده کنید ، نقد و بررسی موضوعات ، محصولات و یا خدمات مرتبط با حوزه مد نظرتان است.

مثلا اگر یک آموزشگاه سینمایی دارید ، یک راه این است که به نقد و بررسی فیلم های مناسب بپردازید.

اخبار – خبر رسانی

تولید محتوای خبری یکی از قدیمی ترین شیوه های تولید محتوا است. اما توجه داشته باشید که این نوع تولید محتوا نسبت به سایر روش ها کمی سختتر است.

شما باید همواره به روز باشید و مثل یک خبرنگار سریعا از اتفاقات پیرامون حوزه کاری خودتان مطلع شوید.

هیچ کس به دنبال اخبار تاریخ گذشته نیست.

ضمنا وقتی صحبت از اخبار می شود ، شاید ابتدا ذهنتان به سراغ یک سایت خبری برود که عموما موضوعات سیاسی یا اقتصادی را مطرح می کند. ولی راه های دیگری هم در زمینه موضوعات خبری برای تولید محتوا وجود دارد.

مثلا خبررسانی در مورد جدید ترین خودروهای جهان، اخبار ستاره شناسی، اخبار مربوط به حوزه کتاب، خبرهای مربوط به حوزه کودک و هزاران ایده دیگر.

خبرنگار

تولید محتوا توسط کاربر

کفش

این یک ایده عالی است.

از مشتریانتان بخواهید برای شما محتوا تولید کنند.

مثلا اگر محصولی دارید از مشتریان بخواهید یک ویدئو از زمان استفاده محصول بگیرند و تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. سپس شما آن را منتشر کنید.

یا اگر مشتریان شما از محصولات شما به نتایجی رسیده اند می توانید از آنها بخواهید که این نتایج را در یک ویدئو تعریف و برای شما ارسال کنند.

مثال دیگر ، اگر فروشنده کفش هستید از مشتریان بخواهید کفش شما را بپوشند و هنگام استفاده عکس بگیرند.

ویدئو های رضایت مشتری هم شاید نوعی از همین مدل تولید محتوا باشد، ولی با کمی خلاقیت می توانید ایده های بسیار بهتری مطرح کنید.

راهنمای خرید

حتما برای شما هم پیش آمده است که بخواهید وسیله ای بخرید اما اطلاعات کافی در زمینه آن ندارید و در دنیای پر تنوع امروز نمیدانید بین محصولات مجود در بازار کدامیک مناسب شما است.

این مشکل برای خیلی ها وجود دارد ، پس از این فرصت استفاده کنید و در زمینه ای که تخصص دارید راهنمای خرید بنویسید.

مثلا اگر فروشنده تجهیزات صدا برداری و تصویر برداری هستید، نوشتن راهنمای خرید دوربین یک ایده خوب است.

دوربین

ارائه آمار و اطلاعات

خرید اینترنتی

ارائه اطلاعات را با آموزش اشتباه نگیرید.

در این روش تولید محتوا شما می توانید اطلاعات مختلفی را در حوزه های گوناگون تولید و منتشر کنید.

دقت کنید که در این مورد نیاز نیست که حتما شما اطلاعات را تحلیل و بررسی کنید و یا از آنها نتیجه گیری کنید. هرچند اگر می توانید این کار را به درستی انجام دهید خودش هم ایده خوبی است.

مثلا ارائه قیمت ، اعلام زمان برگزاری تئاتر و کنسرت، آمار میزان خرید اینترنتی افراد سال 1399 یا میزان رشد نقدینگی در یک بازه زمانی، علاقه مردم به چه رنگی در خودرو بیشتر است، درصد سیستم عامل کاربران در ایران و هزاران ایده دیگر

بیان تجربه

این هم از ایده های جذاب است.

احتمالا شما هم در زمینه های مرتبط با کارتان تجربه هایی دارید که برای مخاطبان جذاب باشد. بیان این تجربه ها می توانید برای افراد مرتبط بسیار ارزشمند باشد.

دقت کنید تجربه به معنای تعریف کارهای واقعی است که انجام داده اید و نتیجه ای که گرفته اید، نه اینکه بر اساس نظرات خود افراد را نصیحت کنید.

تجربه می توانند در حوزه های مختلفی باشند ، می تواند درباره یک روز خلبانی باشد، می تواند درباره نتیجه یک کمپین تبلیغاتی آنلاین باشد و یا بسیار موارد دیگر.

خلبانی

تهیه گزارش

رویداد

در هر حوزه ای که فعالیت می کنید، احتمالا رویداد ها و اتفاقاتی رخ می دهد که همه افراد نمی توانند در آن شرکت کنند و حضور داشته باشند.

می توانید از این رویداد ها گزارش تهیه کنید در برای افراد علاقه مند و مرتبط منتشر کنید.

مثلا در حوزه گردشگری فعالیت دارید ، میتوانید از نمایشگاه گردشگری یک گزارش تهیه کنید و منتشر نمایید.

یا اگر در حوزه کسب و کار فعالیت می کنید از همایش های و رویداد های مرتبط گزارش تهیه کنید.

مصاحبه

مصاحبه با افراد هم اگر به صورت درست فرد مصاحبه شونده را انتخاب کنید می تواند یک ایده تولید محتوای جذاب باشد.

معمولا اشخاص علاقه مند هستند که با افراد موفق و سرشناس بیشتر آشنا شوند و از نحوه عملکرد و ایده های آنها بیشتر مطلع شوند.

می توانید افرادی که فکر میکنید برای مخاطبان شما جذاب هستند را پیدا کرده و ترتیب یک مصاحبه را با آنها بدهید.

مصاحبه

جعبه گشایی (Unboxing)

جعبه گشایی آیفون 12

وجود محصولات مختلف و متنوع حداقل سودی که دارد این است که بهانه ای خوب برای تولید محتوا به شما می دهد.

جعبه گشایی یا آنباکسینگ ایده خوبی برای تولید محتوا است. در این روش شما جعبه یک کالای جدید را در جلوی دوربین باز میکنید و در مورد چیزی که می بینید به بینندگان توضیح میدهد.

تصور نکنید برای این کار باید حتما آن کالا را بخرید می توانید با فروشندگان کالاهای مورد نظرتون صحبت کنید و از آنها بخواهید که کالا را در اختیار شما قرار دهند.

این که چگونه بتوانید آنها را برای این کار متقاعد کنید به هنر مذاکره و روابط عمومی شما بستگی دارد.

مناظره

محتوای چند کلمه ای برای سئو سایت تولید کنیم

وقتی می خواهید یک محتوای متنی تولید کنید، بدترین کار این است که تعداد کلمات را ملاک کیفیت محتوا خود در نظر بگیرید.

در ویدئو زیر به این سوال پاسخ کامل داده ام.

تولید محتوا و پلتفرم های انتشار

وب سایت

کتاب

مجله

روزنامه

اینستاگرام

تلگرام

یوتیوب – (اگر در ایران زندگی میکند این مورد را با دقت بیشتری بررسی کنید که برای شما کاربرد داشته باشد)

سایر شبکه های اجتماعی

رادیو

تلویزیون

کاربرد های تولید محتوا

تولید محتوا می تواند کاربرد های زیادی داشته باشد. یکی از اصلی ترین کاربردهای تولید محتوا بازاریابی است.

شاید عبارت بازاریابی محتوا را در سالهای اخیر شنیده باشد. منظور همین است یعنی با تولید محتوا بازاریابی کنیم.

اما تولید محتوا کاربرد های دیگری هم دارد.

کسب شهرت ، کسب درآمد از فروش محتوا، فروش تبلیغات در کنار محتوا و سایر اهدافی که با جمع کردن تعداد قابل توجهی مخاطب قابل دستیابی است.

بازاریابی محتوا

با تولید محتوای آنلاین به منبع اطلاعات تبدیل شوید و روابط خود را با مشتریانتان عمیق تر کنید.

در دنیای امروز تماس تلفنی با مشتری برای معرفی محصول و یا ارسال ایمیل های تبلیغاتی آزار دهنده دیگر قدیمی شده است.

راه حل جدید این است که به جای حرکت به سمت مشتری ها، آنها را با تولید محتوایی که دوست دارند به سمت خود بکشید.

به یاد داشته باشید که محتوا بخشی از برند شما است.

پس قبل از اینکه اینستاگرام خود را به رگبار پست های متعدد ببندید رسالت برند خود را مشخص کنید.

به عبارتی هویت منحصر به فرد و متمایزی برای خود تعریف و مشخص کنید که تجارت شما چگونه می تواند به مشتریان کمک کند زندگی بهتری داشته باشند.

هنگامی که هویت خود را مشخص کردید، زمان آن رسیده که مشتریان خاص خود را مشخص کنید و محتوای تولید کنید که با این مشتریان ارتباط برقرار کند.

برای این کار می توانید سوالاتی از این دست از خود بپرسید

  • آیا این افراد واقعا مشتری شما هستند یا احتمال دارد که مشتری باشند
  • سن آنها چقدر است
  • شغل آنها چیست
  • جنسیت آنها چیست

با پرسیدن سوالاتی از این دست و پاسخ به آنها می توانید تصویری ذهنی از مشتریان بدست آورید.

داشتن تصویر ذهنی از مشتریان به شما کمک می کند محتوا و یا محصولتان را برای این دسته از مشتریان شخصی سازی کنید.

حال که مشتریان شما مشخص شدند وقت آن رسیده که تصمیم بگیرید مشتریان شما به چه چیزی نیاز دارند.

و چه محتوایی می توانید برای ارتباط با آنها تولید کنید.

کسب درآمد با تولید محتوا

شاید شما خودتان صاحب یک بیزینس نباشید، ولی توانایی تولید محتوا برای سایر بیزینس ها را داشته باشید.

بهتر است بدانید که تولید محتوا بر خلاف ظاهر ساده ، آنچنان هم کار آسانی نیست.

بنابر این بیزینس هایی که می خواهند بازاریابی محتوا انجام دهند ، به دنبال افراد توانمند در زمینه تولید محتوا هستند

به همین دلیل تولید به یک شغل پر درآمد در دنیای امروز تبدیل شده است

پس اگر علاقه مند به کسب درآمد از این طریق هستید حوزه مورد علاقه خود را پیدا و فعالیتتان را شروع کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن