تبلیغات چیست؟

تبلیغات چیست؟ در تبلیغات، آنچه که حائز اهمیت است، خلق پیامی است که نظر یک شخص را جلب، و او را به اقدام ترغیب کند.

تبلیغات خوب به گونه ای طراحی می شوند که به شدت تاثیرگذار، به یادماندنی، و گاها با شیطنت هایی همراه باشد. تبلیغات از هرج و مرج های روزمره عبور کرده، توجه بیننده را بر هم زده، و دقت‌نظر او را مطابه می کند. 

چه بر روی یک بیلبورد، چه پشت منوی یک رستوران. تبلیغات می‌توانند به روش‌های مختلفی به کار گرفته شوند.  این روش‌ها عبارتند از:

  • افزایش آگاهی در خصوص نام تجاری (برند) شما
  • هدایت مشتری های بالقوه‌ به سمت کسب و کار شما
  • افزایش فروش هم برای محصولات جدید و هم برای محصولات حال حاضر
  • معرفی محصول و یا خدمات جدید به بازار
  • متمایز کردن محصول شما از رقبایتان

تبلیغات به شیوه‌های مختلفی نیز قابل اجراست. آگهی‌‌های رادیویی، بیلبوردها، تی‌شرت‌های تبلیغاتی، و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (ایندورس کردن)، همگی از روش‌های مختلف تبلیغ محسوب می شوند.

در اینجا به قالب‌ها و شبکه‌هایی که تبلیغ‌کنندگان برای سال‌ها از آنها استفاده کرده‌اند اشاره کرده‌ایم:

  • پسترها و تبلیغات چاپی
  • روزنامه‌ها و مجلات
  • تبلیغات فضاهای باز و بیلبوردها
  • تبلیغات وسایل حمل و نقل عمومی
  • حمایت (اسپانسری) از برنامه های تلویزیونی و مراسمات
  • رادیو
  • محتوای وب حمایت شده
  • تبلیغات تلویزیونی (پیام‌های بازرگانی)
  • تبلیغات آنلاین بالاپر (پاپ آپ) و موتورهای جستجو
  • تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

خلاصه ای از تاریخچه ی تبلیغات

با صرف نظر از داد و ستد و ارز، تبلیغات را می‌توان از قدیمی ترین بخش‌های کسب و کار به حساب آورد. هنگامی که تعداد محصولات و خدمات افزایش یافت، نیاز به شناساندن آنها نیز احساس شد. 

قدیمی ترین تبلیغ به تایید رسیده مربوط به 3000 سال پیش از میلاد مسیح است. این آگهی، که درواقع یک تبیلغ چاپی محسوب می شود، مربوط به مصر باستان بوده که درخواست دستگیری و بازگرداندن یک برده را آگهی کرده بود.

به شکلی اتفاقی، در این آگهی به مغازه ی صاحب این برده (یک فرش‌فروشی) اشاره شده بود و اساسا تبلیغی برای این مغازه نیز به حساب می آمد. آن برده هیچ‌گاه دستگیر نشد ولی صاحب فرش‌فروشی روشی جدید برای جذب افراد به سمت مغازه اش یافته بود: تبلیغات

بیایید با هم به 4000 سال پیش برویم. در اینجا نگاهی اجمالی به 5 قرن تبلیغات خواهیم داشت. 

1472: اولین پوستر تبلیغاتی که بر روی درب یک کلیسا در لندن نصب شده

1650: اولین آگهی تبلیغاتی در روزنامه با عنوان، جایزه برای 12 اسب به سرقت رسیده، به چاپ می‌رسد. (دلیل این تبلیغات جایزه دار چیست؟)

1704: خبرنامه بوستن مخاطبینش را به تبلیغ در این خبرنامه دعوت می‌کند.

1870: ابداع سبک پاورز برای کپی تبلیغات. این روش به شدت تاثیرگذار بود. مختصر، مفید، صادق، و متقاعد کننده. پاورز معتقد بود که تمرکز باید روی این نکته باشد که مشتری به چه علت باید از خدمات و محصولات شما استفاده کند. (پیامی که به امروزه نیز حائز اهمیت است)

1880: کارت‌های پستی یکی از روش‌های پرطرفدار جدید برای جذب مشتریان

1893: خرده فروشی سی‌یرز، رُباک و شرکا با انتشار کاتالوگ خود، فعالیتش را در بازار محبوب سفارشات پستی آغاز می‌کند.

کمپانی جی.والتر تامپسون
کمپانی جی.والتر تامپسون

1902: یونیلیور زمانی که کمپانی جی.والتر تامپسون را برای تبلیغ صابون لایف بوی (حلقه نجات) انتخاب می‌کند، طولانی ترین رابطه ی میان مشتری و شرکت را در تاریخ تبلیغات به ثبت می رساند.

کمپانی جی.والتر تامپسون
کمپانی جی.والتر تامپسون

موادغذایی مِلینز، با تبلیغ نام تجاری خود بر روی 25 کشتی هوایی، تبدیل به نخستین برندی شد که از این روش استفاده کرد.

موادغذایی مِلینز
موادغذایی مِلینز

1904: با خلق اثر بچه‌های کمپ‌بل، تمرکز بر روی یک پویش تبلیغاتی (کمپین تبلیغاتی) به جای یک تبلیغ خاص مورد آزمایش قرار داد.

کمپین تبلیغاتی
کمپین تبلیغاتی

1992: اولین آگهی های رادیویی شکل گرفته و کسب و کارها به ازای هر 10 دقیقه بایستی مبلغ 100 دلار را پرداخت می‌کردند.

دو سال بعد، نام‌های تجاری شروع به افزایش سرمایه گذاری با حمایت از یک برنامه رادیویی کامل می‌کنند. ایده‌ای که سرانجام با نام محتوایِ‌ حمایت شده (دارای اسپانسر) شناخته می‌شود. 

1925: تبلیغ‌کنندگان با تمرکز بر روی این که مشتریان با خدمات و یا محصولات آنها چه نوع لذتی را تجربه خواهند کرد، شروع به جلب احساسات می‌کنند. این تبلیغ قدیمی از فورد به خوبی به این نکته اشاره می‌کند.

تبلیغ قدیمی از فورد
تبلیغ قدیمی از فورد

1975: با معرفی دستگاه‌های ویدیویی، مصرف‌کنندگان شروع به ضبط برنامه‌ها و درنتیجه ردکردن تبلیغات می‌کنند.

1990: رایانه‌ها با بیش از 5 میلیون خانه که متصل به اینترنت هستند، بیش از پیش محبوب و در دسترس هستند.

1994: اولین پویش هرزنامه‌ای (اسپم) شکل می گیرد. تبلیغات بنری نیز شناخته می‌شوند. 

1995: موتورهای جستجو از قبیل یاهو، و آلتاویستا به وجود می‌آیند. به دنبال آن‌ها، اَسک جیوز و گوگل نیز به ترتیب در سالهای 1997 و 1998 شکل می‌گیرند.

2005: یوتیوب و فیسبوک (صرفا برای دانشجویان) راه اندازی می‌شوند.

2008: نام‌های تجاری به اهمیت فعالیت های آنلاین برای جذب مشتریان بالقوه خود پی می‌برند. پراکتر اند گمبل با راه‌اندازی beingirl.com مفهوم مرکز محتوایی را مورد ارزیابی قرار داد.

پراکتر اند گمبل
پراکتر اند گمبل

2012: بازی‌های آنلاین به آمار 169.3 میلیون بازدید کننده دست می‌یابند.

2013: وبسایت هایی مانند پینترست و اینستاگرام به عرصه‌ی شبکه‌های مجازی می‌پیوندند. 

تاریخ به ما می‌آموزد که تبلیغات، مفهومی است که همیشه در حال تغییر است. درست همانند عادات خرید و اینکه مصرف‌کنندگان زمان خود را چگونه و در کجا سپری می‌کنند.

اگرچه تقریبا 140 سال پیش، کارتهای پستی جدیدترین شیوه تبلیغاتی بوده، ولی امروزه، برندها ، برای پیام‌رسان فیسبوک، ربات‌ گفتگو (چت بات/ بات مکالمه)می‌سازند و هوش مصنوعی را با بسترهای بازاریابی و فروش ادغام کرده اند. 

در دنیای تبلیغات، وضعیت به سرعت در حال تغییر است. 

دوره نوین: چگونه تبلیغات آنلاین داشته باشیم؟

تا امروز، نزدیک به 4 میلیارد نفر از اینترنت استفاده می‌کنند. این آمار نسبت به سال 2005، افزایش 300 درصدی داشته. و این بدان معناست که استفاده از اینترنت به سرعت درحال افزایش بوده و متوقف نمی‌شود.

آمار استفاده از اینترنت از سال ۲۰۰۵
آمار استفاده از اینترنت از سال ۲۰۰۵

دوست عزیز، اگر شما به شکل آنلاین تبلیغ نمی‌کنید، از زمانه عقب هستید.

اینترنت نه تنها به شما امکان دسترسی به بیش از نیمی از جمعیت جهان را می‌دهد (که شامل بیش از نیمی از مخاطبین هدف شماست)، بلکه شبکه‌های متفاوت زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید از طریق آن‌ها تبلیغ خود را انجام دهید.

بازاریاب‌ها هم‌اکنون این امکان را دارند تا به مخاطبین مدنظرشان در زمینه‌های مختلف، به شیوه‌هایی گوناگون، و بودجه‌های متفاوت دسترسی داشته باشند. همچنین ابزارهایی (که اغلب نیز رایگان هستند) وجود دارند که می‌توانند به شما در اجرای راهبردهای تبلیغاتی‌تان کمک کنند.

در اینجا به چند نمونه از رایج‌ترین شیوه‌های تبلیغات آنلاین اشاره می‌کنیم:

تبلیغات جستجوی پولی

یاهو، گوگل، بینگ و یا هر موتور جستجوی دیگر، جستجوی پولی مختص به خود را دارند. این عمل به “پرداخت به ازای هر کلیک” و یا PPC اشاره دارد و ارائه پیشنهاد (توسط موتور جستجو) به ازای کلمات کلیدی، و قراردادن آگهی در بالا و یا کنار نتایج جستجو را نیز در بر میگیرد.

هنگامی که یک فرد با یکی از این موتورها، جستجویی را انجام می‌دهد، تبلیغ‌کنندگان این توانایی را دارند تا آگهی‌ها را در بالای نتایجِ اصلیِ جستجو نمایش‌دهند.

این همان چیزی است که پی پی سی را بسیار قدرتمند می‌کند. پی پی سی، تبیلغاتِ شما را برای افرادی که درجستجوی مطالب مرتبط هستند، لذت بخش می‌کند.

در اینجا نمونه ای از گوگل را مشاهده می‌کنید:

صفحه نمونه گوگل
صفحه نمونه گوگل

4 جستجوی اول که در مستطیل قرمز رنگ فهرست شده‌اند، همگی تبلیغ هستند. بخش پایینی (مستطیل آبی)، نتایج اصلی جستجو هستند که به علت بهینه‌سازی موتور جستجو نمایش داده می‌شوند. 

برای اطلاعات بیشتر، راهنمای پی پی سی را در این بخش مطالعه کنید. 

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی می‌دانند که محتوای آن‌ها چه میزان ارزشمند است، و به این علت، گزینه‌ی حمایت یا بالابردن پست‌ها را پیشنهاد می‌دهند. تبلیغات اجتماعی، پیام شما را در مقابل مخاطبِ هدف قرار می‌دهند و آنها را ترغیب به مشارکت، کلیک بر روی لینک، و خرید می‌کنند.

این وب‌سایت‌های اجتماعی، به شکلی روزافزون، اختصاص دادن فضای تبلیغاتی‌ای که در بالایِ محتوایِ اصلی است را در اولیت کار قرار داده‌اند، چراکه این عمل، بازدهی مالی بیشتری را برای آن‌ها به همراه دارد.

اگر شما کسب و کار در حال توسعه و یا برندی جدید هستید، تبلیغ از طریق شبکه‌های اجتماعی را نیز در نظر داشته باشید.

این کار نه تنها محصولات و خدمات شما را تبلیغ می‌کند، بلکه  باعث شناخته شدن صفحه اجتماعی شما و افزایش دنبال‌کنندگان‌تان (فالوئرها) می‌شود. 

بسترهایی از قبیل فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، و توئیتر، هر یک، نسخه ی تبلیغاتی متعلق به خود، مانند نمونه های زیر را دارند.

تبلیغات همسان و محتوای حمایت شده

محتواهای حمایت شده از سال 1922 (یعنی زمانی که برندها از یک برنامه رادیوییِ کامل حمایت می‌کردند) وجود داشتند.

امروزه محتوای حمایت شده بیشتر اشاره به تبلیغات همسان و وبلاگ‌ها یا مقالاتی دارد که برندها (نام‌های تجاری) کمک هزینه ای را به آن‌ها پرداخت کرده اند.

تا کنون مقالاتی از بازفید که به شدت یک محصول و یا خدمت را پیشنهاد و به آن ارجاع داده را خوانده اید؟ احتمالا آن مقاله توسط یک نام تجاری به خصوص حمایت شده بود. 

محتوای حمایت شده، روشی عالی برای تبلیغ برند شما، در محتوایی که مخاطبین‌تان با آن آشنایی دارند می‌باشد.

تبلیغات بنری و نمایشی

تبلیغات بنری و نمایشی (display ads)، در اصل نسخه توسعه یافته‌ی تبلیغات در جستجوها هستند و از مدل پی پی سی مشابه پیروی می‌کنند. اما به جای تبلیغ متنی، مصرف‌کنندگان تبلیغی بصری را مشاهده می‌کنند.

تبلیغات بنری
تبلیغات بنری

تبلیغات بنری اغلب مستطیل هایی افقی در بالای تارنما (وب‌سایت) هستند، ولی تبلیغات نمایشی ویژگی های کوچک‌تر بودن و نمایان شدن در کنار صفحه را دارند. (همانند نماگرفت/اسکرین شات بالا). 

چه شما روش سنتی تبلیغات چاپی در مجلات یا ایستگاه مترو و چه تبلیغ آنلاین در شبکه‌های اجتماعی و یا موتورهای جستجو را انتخاب کنید، تبلیغ خوب قواعد خودش را دارد.

در ادامه چند نمونه از بهترین قواعد برای به کار بستن در هر نوع از تبلیغ‌هایتان ذکر شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن