بالون » بازاریابی » بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا اساسی‌ ترین و بهترین گزینه برای ارتباط با مشتریان می باشد. در واقع در عصر دیجیتالی امروزه، موضوعی که بیشتر از هر چیزی باعث پیشرفت در کسب و کار ها می ‌شود؛ بازاریابی محتوا می باشد.

اکنون در صورتی که شما هم می ‌خواهید در مورد بازاریابی محتوایی و تکنیک‌ های صحیح پیاده سازی آن همه چیز را بدانید؛ در ادامه همراه ما باشید.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به چه معناست؟

در واقع این عبارت به معنای تولید محتوا جذاب و ارزشمند بر اساس نوآوری ‌ها، ایده ها و استراتژی ‌های محتوا برای جذب مخاطب هدف می باشد. یک کانتنت مارکتر (کسی که بازاریابی محتوا انجام میدهد) خوب، برای بازاریابی محتوا از تکنیک ‌ها و روش ‌های خلاقانه ‌ای بهره می ‌برد تا محتوایی بکر و بسیار باکیفیت را تولید کند.

در صورتی که به برخی از سایت ‌ها و شبکه‌ های اجتماعی سر بزنید؛ با محتواهای ضعیف و معمولی بسیار زیادی روبرو می ‌شوید؛ تشخیص آن ‌ها ساده است؛ همین که وارد صفحات می ‌شوید و به محض خواندن اولین پاراگراف، روی دکمه back می ‌زنید و اصلا برای خواندن ادامه مطلب و یا دیدن عکس ها ترغیب نمی ‌شوید. این بدان معناست که محتوا بی کیفیت و ضعیف بوده است.

اما ما قرار است در این مطلب، شما را با بازاریابی محتوا و تکنیک‌ های محتوا نویسی صحیح آشنا کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

مراحل و تکنیک های صحیح بازاریابی محتوا

نحوه پیاده سازی استراتژی بازاریابی محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد، اگر پیاده سازی به صورت صحیح صورت نگیرد، بازدهی واقعی را از آن نمیگیرید و زمان و انرژی قابل ملاحظه را از دست می دهید.

مرحله اول: تعیین هدف

قدم اول برای بازاریابی محتوا، تعیین هدف می باشد. یک بازاریاب محتوا باید بسته به هدف گذاری ‌هایی که صورت گرفته؛ محتوای بکر و با کیفیت تولید کند. در حالت کلی اهداف شامل:

  • افزایش نرخ تعامل یا همان engagement با کاربران ( افزایش کلیک، لایک، کامنت و…)
  • افزایش نرخ تبدیل
  • افزایش میزان فروش
  • آگاهی از برند و برند سازی
  • تبلیغ و معرفی محصول
  • افزایش ترافیک سایت

 و… می‌ باشد. پیاده سازی محتوا بر اساس هر یک از این اهداف، تکنیک ‌ها و روش های خاص خودش را می‌ طلبد. لازم به ذکر است که بیش از 90 درصد از کسب و کارها به نحوی کار تولید محتوا را انجام می ‌دهند؛ اما باید گفت که فقط ۳۰ درصد آن ها اثربخش می باشند و از تکنیک های صحیح تولید محتوا آگاهی دارند. زیرا ۶۰ درصد از کسب و کار ها هدف و چشم انداز خود را برای تولید محتوا مکتوب نکرده اند. پس برای بازاریابی محتوا به صورت هدفمند؛ لازم است به سوالات زیر پاسخ داده شود:

هدف من از تولید محتوا دقیقا چه چیزی است؟

محتوا در چه بستری قرار است منتشر شود؟ سایت یا شبکه های اجتماعی؟ در سایت چه مطالبی باید بنویسم تا به هدفم برسم؟

مرحله دوم: ترسیم پرسونای مخاطب

بعد از تعیین هدف نوبت به ترسیم پرسونای مخاطب یا مشتری می ‌رسد. در این مرحله از بازاریابی محتوا باید به چندین سوال مهم که در خصوص مخاطبان شما می باشد؛ پاسخ دهید. شما باید در مورد علاقه مندی ‌ها و ویژگی های مخاطبان خود تحقیق و تحلیل کنید و به یک شناخت کامل از آن ها دست پیدا کنید. این تکنیک باعث تبدیل مخاطبان به مشتریان وفادار می‌ شود که به تبع درآمد افزایش یافته و کسب و کار پیشرفت می‌ کند. یعنی با انجام بازاریابی محتوا به صورت اصولی می ‌توان به هدف اصلی دست پیدا کرد. پس برای بازاریابی محتوا، به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • مخاطبان محتوای سایت و یا پیج من چه کسانی هستند؟
  • محتوا باید چه سوالاتی را پاسخ دهد و درگیری فکری مخاطب را حل کند؟
  • بیشتر مخاطبان سایت در چه رنج سنی و جنسیتی قرار دارند؟
  • علاقه مندی ‌های مخاطبان من چیست؟
  • آیا مخاطبان سایت شاغل هستند یا خانه دار؟
  • محتوایی که تولید می ‌شوند، باید چه تفاوت ‌هایی با محتواهای رقبا داشته باشد؟
  • نگرانی‌ های مخاطبان برای ثبت سفارش در سایت چیست؟

مرحله سوم: تعیین استراتژی محتوا

اگر می ‌خواهید مسیر بازاریابی محتوا برای شما شفاف و هموار شود؛ باید به سراغ تعیین استراتژی محتوا بروید. پس به سوالات زیر باید پاسخ دهید تا یک برنامه ریزی دقیقی ایجاد کنید.

برای تولید محتوا در سایت چند دسته بندی باید صورت بگیرد؟ (محتوای آموزشی، محتوای کاربردی، محتوای خبری، محتوای ارزشمند و هدفمند)

  • برای افزایش ترافیک سایت، باید از چه کلمات کلیدی استفاده کنم؟
  • از چه ابزارهایی برای تحلیل کلمات کلیدی بهره ببرم؟
  • رقبای من در چه سطح علمی قرار دارند؟
  • کدام دسته از محتواها برای من ارزش بیشتری دارد؟
  • بودجه‌ی من برای بازاریابی محتوا چقدر است؟
  • نوع لحن محتواهای من باید چگونه باشد؟
  • برای هر محتوا حداقل باید چند کلمه محتوا تولید کنم؟

مرحله چهارم: تولید محتوا

بعد از پاسخ به سوالات بالا باید تقویم محتوایی خود را تشکیل دهید و طبق آن ‌ها برای تولید محتوا دست به کار شوید. تولید محتوا نیاز به خلاقیت، دقت و تمرکز بالایی دارد. در ضمن باید اشاره کنیم که بعد از تولید محتوا، باید بر روی آن‌ ها نظارت داشته باشیم و رفتار مخاطبان را تحلیل کنید.

در مقاله ایده تولید محتوا می توانید روش های بسیاری برای تولید محتوا پیدا کنید.

نکته مهم:

دقت کنید که بازاریابی محتوا در واقع یکی از روش های انجام مرحله اول از قیف فروش است. برای رسیدن به فروش، باید در تمام مراحل قیف فروش در کنار مشتری باشید، در این مسیر از تکنیک های لید نرچرینگ یا پرورش سرنخ، استفاده کنید.

همچنین دانش اقتصاد رفتاری و بازاریابی عصبی می تواند به شما توانایی اثر بخشی بیشتر را بدهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن