بالون » آموزش سئو » الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا

سال 2011 بود که الگوریتم پاندا توسط گوگل برای اولین بار رونمایی شد. در آن سال‌ها موتور جستجوی گوگل دچار یک بحران اساسی شد و تنها راه‌حلی که وجود داشت تا گوگل را از این بحران نجات دهد، رونمایی یک الگوریتم سئو جدید بود. این الگوریتم جدید، پاندا بود.

الگوریتم پاندا گوگل
الگوریتم پاندا گوگل

الگوریتم پاندا چیست؟

سال 2010 بود که مزرعه محتوا (Content Farm) بحران اساسی برای موتور جستجوی گوگل بوجود آورد. تولیدکنندگان محتوا به انتشار محتوای بی‌ارزش و بی‌کیفیت در تعداد بالا روی آوردند و با پایین آوردن کیفیت نتایج جستجو، موجی از نارضایتی کاربران را رقم زدند.

گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوی دنیا همیشه یک قدم از متخلفان اینترنت جلوتر بوده و الگوریتم‌هایی را ارائه می‌دهد که روی سایت‌ها نظارت کنند تا کاربران بتوانند از سیاحت خود در دنیای اینترنت کمال رضایت را داشته باشند. در پی این هدف گوگل سربازانی دارد به نام الگوریتم سئو سایت. یکی از معتبرترین و البته دقیق‌ترین الگوریتم‌ها، الگوریتم پانداست. این الگوریتم در کنار الگوریتم‌ پنگوئن، مرغ مگس‌خوار و غیره به نظارت و بررسی سایت‌های متخلف می‌پردازد. این پاندای خشمگین برعکس نامش به شدت سخت‌گیر است و مهم‌ترین مسئولیتی که دارد بررسی و کنترل کیفیت محتوای سایت‌های مختلف است.

این الگوریتم در سال 2013 در ایران جدی گرفته شد و به دنبال آن سایت‌های ایرانی با محتوای بی‌ارزش و کپی شده که از سئوی کلاه سیاه سود می‌بردند، را شناسایی کرد. آشکارترین تغییری که این سرباز سیاه و سفید ایجاد کرد، دریافت جریمه و پنالتی این سایت‌های نامعتبر از گوگل و حذف تدریجی آن‌ها از نتایج گوگل بود.

دشمنان الگوریتم پاندا

هرچند گوگل تا به حال چک لیست کامل و واضحی از مواردی که مورد غضب پاندا می‌شوند را منتشر نکرده است اما مواردی وجود دارد که این کهنه سرباز روی آن‌ها حساس است و در صورت عدم رفع این موارد قطع به یقین سایت شما دچار پنالتی گوگل می‌شود.

  • محتوای ضعیف با چگالی متن بسیار کم و عدم ذکر منابع معتبر. برای مثال اگر موضوع محتوای شما آموزش سئو است نمی‌توانید متن خود را به یک یا دو پاراگراف خلاصه کنید!
  • محتوای کپی شده شما قطعاً در اینترنت بارها استفاده شده و این چیزی نیست که از چشم الگوریتم پاندا دور بماند. این موضوع به قدری حساس است که اگر روی سایت خودتان هم محتوای تکراری وجود داشته باشد بدون شک با الگوریتم‌های سئوی گوگل به مشکل خواهید خورد.
  • محتوای بی‌ارزش و بی‌کیفیت هرگز! محتوایی که فاقد اطلاعات عمیق هستند نارضایتی کاربر جستجوگر و به دنبال آن خشم پاندا را به دنبال دارد.
  • ذکر منابع موثق و معتبر حرف اول را می‌زند. فراموش نکنید کاربر به دنبال جستجوی محتوای تضمین شده و معتبر است و اگر محتوای شما اطلاعات غلط به او بدهد به راحتی مخاطب خود را از دست می‌دهید.
  • مزرعه محتوا دشمن دیرینه پاندا. متن‌های کپی شده و صفحات بی‌کیفیت تعداد بالا و لینک‌سازی‌های غیرمجاز همه و همه باعث جریمه و حذف شما از گوگل می‌شود . متاسفانه کم نیستند وب‌سایت‌هایی که تعداد زیادی نویسنده را با دستمزد پایین به کار می‌گیرند تا مقالات فاقد اعتبار و ارزش برای خوانندگان تولید کنند تا صرفاً رتبه‌بندی خوبی در صفحات گوگل کسب کنند.
  • وب‌سایت‌هایی با ظاهر غیر جذاب و اشکالات بیشمار در محتوای متنی و بصری زنگ خطری برای الگوریتم پاندا هستند. اشکالاتی مثل اشتباه‌های تایپی، گرامری و غیره.
  • تبلیغ اینجا، تبلیغ آنجا، تبلیغ همه جا! صفحاتی که پر از تبلیغ هستند و مخاطب به راحتی محتوای مورد نیازش را پیدا نمی‌کند باید منتظر جریمه الگوریتم‌های گوگل باشند.
  • برای گوگل همیشه حق با مشتری است! ‌سایت‌هایی که توسط کاربران انسانی خود بلاک و مسدود می‌شوند بدون شک از نظر گوگل نیز بی‌ارزش هستند.
  • حقه‌های اینترنتی منسوخ شده‌اند. صفحاتی که قول می‌دهند در صورت کلیک کردن روی آن‌ها در نتایج جستجو، پاسخ‌های مرتبط را ارائه دهند، اما مخاطب هیچگاه این پاسخ را دریافت نمی‌کنند!

راه نجات از جریمه الگوریتم پاندا گوگل

یکی از نشانه‌های جریمه شدن از سوی پاندا، افت میزان بازدید ارگانیک و رتبه‌بندی سایت و صفحه شما است. هرچند عوامل زیادی مثل ظهور یک رقیب جدید در بازار و یا کاهش نرخ تعامل مخاطبین شما می‌تواند منجر به از دست دادن رتبه و ترافیک شوند. اگر شما هم این نشانه‌ها را احساس کردید گوش به زنگ باشید و موارد زیر را امتحان کنید.

  • کنار گذاشتن استراتژی مزرعه محتوا
  • بررسی محتوای وب‌سایت از نظر کیفیت، مرتبط بودن و اعتبار
  • بررسی تراکم تبلیغات و محتوا و قراردادن لینک‌های تبلیغ در کنار محتوا به طوری که صفحات تحت سلطه تبلیغات نباشند. تبلیغات همسان یک روش مناسب برای کسب درآمد از تبلیغات در وب سایت است.
  • حذف محتوای تکراری و بسیار کوتاه

در مجموع، اگر محتوای باکیفیت و با اصول صحیح سئو تولید و از خط مشی آخرین الگوریتم‌های گوگل مثل الگوریتم پاندا و پنگوئن، دزد دریایی، کبوتر و غیره استفاده می‌کنید؛ با خیال راحت به صدرنشینی صفحات اول گوگل امیدوار باشید. اما اگر این موارد را رعایت نکرده و وب‌سایتتان با مشکلاتی روبرو شده بهتر است راه‌هایی که در بالا گفتیم را امتحان کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *