استارتاپ چیست؟

استارتاپ به معنای سرمایه‌گذاری است که توسط بنیانگذاران آن، با پتانسیل فرصت و تاثیر تجاری مهم حول یک ایده یا یک مشکل راه‌اندازی می‌شود. شروع به کار حقیقی حتی پیش از این و اغلب با جستجوی یک ایده یا یک مسئله معنی‌دار که ارزش حل کردن را دارد و با ایجاد یک تیم موسس متعهد با دید مشترک همسو شده شروع می‌شود تا آن دیدگاه را به واقعیت تبدیل کند.

هدف از بنیانگذار(های) اولیه تاسیس یک تیم هم‌کاری متعهد با مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای اعتبارسنجی تناسب اولیه مساله/ راه‌حل و تناسب محصول/ بازار ، قبل از قیاس آن با یک شرکت مهم و کسب‌ و کار پایدار است.

بنابراین شرکت‌های نوپا علاوه بر فرآیند نوآوری، از ایده گرفته تا تولید محصول و مدل کسب و کار، همچنین باید یک تیم موسس قوی و متعهد داشته باشند و هر دوی اینها را با هم به یک کسب‌وکار در حال رشد و سازمانی تبدیل کنند که ارزش تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ را دارا باشد.

استارتاپ

یک شرکت بزرگ، موجودیتی مستقل است که دیگر به فرد یا سازمانی وابسته نیست. سازمانی که در آن تمامی دانشها، ارزش‌ها، راهبردها، حقوق مالکیت معنوی و غیره به طور پایدار در وجود خودش گنجانده شده تا بتواند به فعالیت، بهبود و ایجاد ارزش برای مشتریان، سهامداران و سایر ذینفعان کلیدی ادامه دهد، در حالی که از طریق ارزش راه‌حل‌ها و محصولاتی که ایجاد می‌کند، از نظر مالی ثابت هم بماند.

چرا استارتاپها؟

استارتاپها، وسیله “بهینه ای” برای اعتبار بخشیدن و معرفی نوآوری های جدید، به ویژه نوآوری‌های دگرگون ساز، به بازار است. استارتاپها تنها چیزهای مربوط به آنچه را که برای ساخت نوآوری‌های جدید با حداقل “اتلاف منابع”، با حداکثر تلاش و انگیزه نیاز است، را شامل میشوند.

استارتاپها بیشتر مشاغل جدید را خلق می کنند، استعدادهای بین‌المللی و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی را جذب می‌کنند. “در طی بیست و پنج سال گذشته، تقریبا همه مشاغل بخش خصوصی توسط شرکت‌هایی با عمر کم‌تر از پنج سال ایجاد شده‌اند. بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۱، شرکت‌های با بیش از پنج سال تاسیس، شغلهای بسیاری را، بیشتر از آنچه که در طول آن سالها ایجاد کرده‌ بودند، از بین بردند.”

شش نوع استارتاپ

  1. استارتاپهای سبک زندگی: افراد خود اشتغال

کارآفرینان سبک زندگی، آنگونه که ترجیح میدهند زندگی میکنند و برای هیچکس جز خودشان کار نمیکنند. در دره سیلیکون، چنین متخصصانی یک کدگذار آزاد (فریلنسر) یا طراحان وب هستند که شغل خود را با شور و حرارت دوست میدارند.

  1. استارتاپهای کسب و کار کوچک: تامین خانواده

استارتاپهای کوچک شامل اغذیه فروشی، آرایشگاه مو، نانوایی، آژانس مسافرتی، برقکار و غیره میباشد. اینها کسانی هستند که کسب و کار خود را در جهت تامین نیازهای خانواده، راه اندازی کردهاند. کارآفرینی استارتاپ های کوچک برای قیاس طراحی شده اند.

  1. استارتاپ های مقیاس پذیر: زاده شده تا بزرگ باشد

گوگل، اوبر، فیسبوک، توییتر تنها مثالهای جدیدی از این استارتاپها هستند. بنیانگذاران اینها، از همان ابتدا باور داشتند که جهان را تغییر خواهند داد. اینگونه استارتاپها، بهترینها و باهوش ترین ها را استخدام میکنند. آنها همیشه به دنبال مدل تکرار پذیر و مقیاس پذیر هستند. وقتی آن را پیدا کردند؛ برای رونق کسب و کار خود، به دنبال سرمایه گذاری بیشتری هستند. اغلب استارتاپ های مقیاس پذیر به صورت گروهی در خوشه های نوآوری جمع میشوند (دره سیلیکون، شانگهای، نیویورک، بوستون، اسرائیل و غیره).

  1. استارتاپهای قابل خرید: زاده شده تا فروخته شود

در طول پنج سال اخیر، استارتاپ هایی که راه حلهای برنامه وب و موبایل ارائه می دهند؛ به شرکتهای بزرگتر فروخته میشوند. محبوبیت این تمایل بیشتر و بیشتر شده است. هدف آنها ساخت یک شرکت با ارزش میلیارد دلاری نیست؛ بلکه آنها به دنبال فروش آن به یک شرکت بزرگتر در ازای مبلغ هنگفتی پول هستند.

  1. استارتاپهای شرکتهای بزرگ: خلاقیت یا مرگ

شرکتهای بزرگ، مدت زندگی محدودی دارند. تغییرات سلیقه مشتری، تکنولوژیهای جدید، مشکلات قانونگذاری، رقبای جدید میتواند فشار مضاعفی را برای شرکتهای بزرگ به وجود آورد و آنان را مجبور به خلق محصولات نوآورانه جدید برای مشتریان جدید در بازارهای جدید (به طور مثال گوگل و اندروید) کند.

  1. استارتاپهای اجتماعی: ماموریت متفاوت

اینها پرشور بوده و منجر به تاثیرگذاری میشوند. با این حال، برخلاف استارتاپ های مقیاس پذیر، ماموریت آنها تبدیل جهان به جایی بهتر، نه از نظر ثروت بلکه از جهت ایده، است.

در ارائه خود برنده شوید

اولین و مهمترین چیزی که نیاز دارید، یک ایده خوب است. ایده خوب چیزی است که مردم آن را به کار میبرند، دوست میدارند و بدون آن نمی توانند زندگی کنند؛ چیزی که زندگی آنان را بهتر میکند. این توصیفات واقعا گیرا هستند. در اینجا چندین ایده خوب استارتاپی سال 2017 آمده که میتواند به شما کمک کند که حداقل شروع کنید.

سرمایه گذار دره سیلیکون، نویسنده و متخصص بازاریابی ،گای کاوازاکی ارائه  استارتاپ را با قرار ملاقات آنلاین مقایسه کرد. طبق گفته کاوازاکی، سرمایه گذاران افرادی هستند که به ارائه شما گوش میکنند، به سوابق کامل شما علاقه ای نداشته، و نمیخواهند شما را بشناسند، و نمیخواهند که با شما دوست شوند. در این رقابت 3 دقیقهای، فقط یک چیز مهم است؛ اینکه شما جذاب هستید یا نه.

چند نکته برای  صحبت کردن به طور کلی وجود دارد که برای ارائه ایده های استارتاپی خودتان مانند طراحی ارائه و طول مدت آن، نباید نادیده گرفته شود. باید در مورد مردمی که به آنان ارائه میدهند، تحقیق کنید که برای آنها مناسب و جذاب باشد تا بتوانید توجه آنان را جلب کنید.

با استارتاپ خودتان شروع کنید

شما تبلیغات خود را برده و بودجه خود را پیدا کرده اید. حالا لازم است کار را شروع کرده و شرکت خودتان را بسازید. مراحلی برای اینکه کارتان را آغاز کنید، وجود دارد.

درست مثل سایر شرکتهای تازه شکل گرفته، باید درباره بازار تحقیق کنید و مطمئن شوید که بازار به کاری که قصد انجام آن را دارید واقعا احتیاج داشته باشد.

راهکار دیگری که می تواند کمک بخش باشد، طراحی یک محصول حداقلی است. محصولی که در ذهن دارید با محصول نهایی زمین تا آسمان فرق خواهد داشت؛ فقط مطمئن شوید که بخشهای مهم آن را حفظ می کنید تا با محصولی کاملا متفاوت روبرو نشوید.

مرحله تبلیغ

به عنوان یک استارتاپ، احتمالا بودجه کافی ندارید. ولی نیاز است تا خودتان را رشد داده و تبلیغ کنید. علاوه بر این، به سرمایه گذاری در بازاریابی هم نیاز دارید.

ابزارهای بسیار زیادی برای استارتاپها وجود دارد که میتوانید از آنها برای رشد کردن استفاده کنید؛ هر چند برخی از آنها مقداری هزینه بر است. خوشبختانه راههای زیادی برای تبلیغ کسب و کارتان بدون هزینه اضافی یا حداقل برای محدود کردن این هزینه ها وجود دارد.

به طور مثال، به SEO ، بهینه سازی موتور جستجو، توجه کنید. SEO را نمی توان در دنیای گوگل نادیده گرفت. راهنمای طرز استفاده از SEO را مطالعه کنید. این روش میتواند برای کمپین بازاریابی شما حیاتی باشد.

تمرکز بر کمپینهای بازاریابی از طریق ایمیل، نکته مهم دیگری است. از آن به عنوان ” استاندارد طلایی بازاریابی” یاد میشود. اخبار مربوط به تولیدات جدید، قیمتهای ویژه و تخفیفها و نیز اخبار شرکت باید به مشتریان ارسال گردد. ایمیلها را کوتاه کنید و از آزاردهنده بودن خودداری کنید. درباره موضوع ایمیل بیندیشید: برای جلوگیری از حذف کردن آن توسط خواننده، موضوع باید مخاطب را درگیر کرده باشد.

استیو جابز یکبار گفته بود که معماری استارتاپ را دوست دارد و میخواهد که اپل، بزرگترین استارتاپ دنیا شود. هرچند که اپل دیگر استارتاپ نیست؛ اما چیزی که استیو جابز درباره آن میگفت قیمت شرکت نبود بلکه، او درباره “نگرش استارتاپی” حرف میزد.

هیچگاه از اینکه یک استارتاپ باشید، دست نکشید. مطمئنا وقتیکه شرکت شما بالغ شده؛ ممکن نخواهد بود که با خط سیر یکسان ادامه دهد. اما حفظ انگیزه و کوششی که از ابتدا داشتید؛ مهم و ضروری است.

نتیجه گیری

بدون توجه به اصطلاحات، هرچه کارآفرینی و نوآوری بیشتر باشد؛ استارتاپها بیشتر می شوند. و هرچه استارتاپها بیشتر باشند؛ شرکتهای بزرگ، سرمایه گذاری و پیشرفت مثبت در اقتصاد و جامعه در مقیاس بزرگ وجود خواهد داشت. و به همین دلیل است که توسعه یک اکوسیستم استارتاپ سالم، تمرینی جامع به شمار می رود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن